نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افزایش زمان پروازها به دنبال تغییرات آب و هوا

انتظار می‌رود در آینده مدت زمان پروازهای بین انگلستان و ایالات متحده امریکا به دلیل تاثیرگذاری تغییرات آب و هوایی بر روی جریان جت اقیانوس اطلس، طولانی‌تر شوند.

تحقیقات جدید دانشممندان دانشگاه ریدینگ به بررسی تاثیرگذاری تغییرات اقلیمی بر روی جریان جت اقیانوسی پرداخته است. این جریان، بادی قوی و مرتفعی است که در سراسر اقیانوس اطلس از سمت غرب به شرق می‌وزد.

در این میان، پروازها از ایالات متحده از مزیت این جریان باد استفاده خواهند کرد اما پروازهای برگشت با مشکل مواجه خواهند شد.

انتظار می‌رود در آینده مدت زمان پروازهای بین انگلستان و ایالات متحده امریکا به دلیل تاثیرگذاری تغییرات آب و هوایی بر روی جریان جت اقیانوس اطلس، طولانی‌تر شوند.

بر اساس نتایج تحقیق انجام شده، گرمایش جهانی سرعت بادهای جریان جت را بالا خواهد برد و قدرت آن‌ها را 15 درصد افزایش خواهد داد. این امر موجب می‌شود پروازهایی که مقصدشان به سمت شرق است، سریع‌تر به مقصد برسند با این حال، پروازهای به سمت غرب باید با این جریان باد قوی دست و پنجه نرم کنند و این موضوع موجب طولانی‌ترشدن مدت زمان این سفرها خواهد شد.

در این میان پروازهای نیویورک به لندن با افزایش مدت زمان 80 درصد، بیش از هفت ساعت به طول خواهند انجامید این در حالی است که پروازهای نیویورک به لندن کمتر از پنج ساعت و 20 دقیقه زمان خواهند برد و این مدت زمان، از شش ساعت و نیم تا هفت ساعت و نیم معمول، کمتر است.

تحقیقات دانشمندان که نتیجه آن در مجله Environmental Research Letters منتشر شده، نشان می‌دهد این موضوع ناشی از تغییرات آب و هوایی خواهد بود و افزایش میزان زمان پروازها خود موجب افزایش مصرف سوخت و انتشارات گلخانه‌ای خواهد شد.

مسافران همچنین می‌توانند منتظر افزایش بهای بلیت به دلیل استفاده بیشتر از سوخت باشند.

به گفته دکتر پاول ویلیام، رهبر این تحقیق، افزایش ساعت پروازهای لندن به نیویورک، به معنای 2000 ساعت پرواز بیشتر در سال بوده و همچنین موجب افزایش بهای سوخت به میزان 22 میلیون و افزایش انتشار 70 میلیون کیلوگرم دی‌اکسیدکربن در مقایسه با قبل خواهد شد.

بادهای قوی جریان جت که سیستم‌های آب و هوایی سراسر دنیا تاثیرگذار هستند، توسط ترافیک هوا برای کاهش زمان‌های سفر به کار می‌روند و جریان جت اقیانوس اطلس یکی از شلوغ‌ترین خطوط هوایی جهان است و هر روز 600 پرواز در این مسیر انجام می‌شود.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده تغییرات آب و هوایی احتمالا توربالانس پروازهای اقیانوسی را تا 40 درصد افزایش خواهند داد.

هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر این که این تغییرات در جریان‌های جت رخ می‌دهند اما دانشمندان اطمینان دارند افزایش دمای جهانی بر قدرت این جریان‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

گرچه این مطالعه فقط بر روی پروازهای بین لندن و نیویورک تمرکز کرده، محققان اعتقاد دارند جریان‌های جت در سراسر دنیا دارای تغییرات مشابهی خواهند بود.

دکتر گرگور لکبوش از دانشگاه بیرمنگهام معتقد است این نتایج، گامی مهم به سوی برجسته‌کردن نقشی است که انسان‌ها بر روی سیستم آب و هوایی سراسر دنیا داشته‌اند.

ترجمه : شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل