اختصاص نیم درصد اعتبار عمرانی کشور برای حفاظت منابع طبیعی

نگهدار اسکندری در حاشیه بازدید از طرح های نهالکاری آران و بیدگل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درحال حاضر اعتبار این سازمان برای حفظ و حراست از عرصه های طبیعی بسیار ناچیز است و امیدواریم این مهم با کمک دولت تدبیر برای رفع معضلاتی از جمله پدیده ریزگردها محقق شود. 
وی در ادامه افزود: بیشترین آسیب و تخریب عرصه های طبیعی در سال های گذشته به دلیل جامع نگر و آینده نگر نبودن برنامه ها بوده است و دیدیم که تالاب جازموریان که روزی آبشخور و منبع علوفه دام بود و یا دریاچه ارومیه چگونه به کانون بحران در کشور تبدیل شده است.
اسکندری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حراست از منابع طبیعی افزود: با توجه به وجود 2 میلیون هکتار جنگل های دست کاشت در کشور، لزوم مشارکت مردم برای حفظ منابع طبیعی ضروری است و باید این مهم به یک فرهنگ تبدیل شود.
وی سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع کشور را نیز جامع نگری و مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور دانست.
اسکندری با اشاره به اینکه حفظ و توسعه جنگل های دست کاشت از اولویت های سازمان است، خاطرنشان کرد: بحث جامع نگری در استان ها با مدیریت استاندار و در شهرستان ها با مدیریت فرمانداران در حال پیگیری است.
وی افزود: مساله تخریب اراضی و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی را باید جدی گرفت، زیرا اگر توجه ویژه نشود، معضلی از جمله ریزگردها و گرد وغبار گسترش پیدا خواهد کرد و به بحرانی بزرگ تبدیل خواهد شد.
همچنین در مراسمی از رئیس و قرقبان منابع طبیعی آران وبیدگل که هفته گذشته در درگیری با قاچاقچیان چوب تاغ زخمی شده بودند، قدردانی شد.
قاچاق چوب و قطع درختان تاغ در آران و بیدگل با توجه به وسعت زیاد عرصه های منابع طبیعی و کمبود نیروی حفاظت، در حال افزایش است، به طوری که فقط در یکسال گذشته بیش از سه هزار و 700 درخت تاغ قطع و 93 پرونده قضایی تشکیل و بیش از 50 نفر در این ارتباط دستگیر شده اند.
قاچاق چوب تاغ به منظور تهیه زغال انجام می شود، چوب و زغال آن که آتش با دوامی دارد با قیمت بالا توسط افراد سودجو فروخته می شود. 
بیش از یک سوم تاغزارهای استان اصفهان در آران و بیدگل قرار دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا