اهمیت به کارگیری فناوری در افزایش بهره وری کشاورزی

حسین نازکدست، در افتتاحیه اولین هم اندیشی فناوری فیلم های پلیمری در کشاورزی که امروز در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار داشت: پژوهشگران معتقدند که استفاده بهینه از منابع آب و کشاورزی، جزء مهم ترین عناصر تضمین کننده امنیت ملی، اقتصادی و سیاسی هر کشور است و بی توجهی به آنها تهدید خطرناکی برای استقلال ملتها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنیک های جدید و بکارگیری پلیمرهای کشاورزی از مباحث جدی محافل علمی و صنعتی مرتبط با کشاورزی و مهندسی پلیمر در کشورهای پیشرفته دنیا طی دو سه دهه اخیر بوده است، گفت: هر ساله سمینار بین المللی در زمینه استفاده از فیلم های پلیمری در کشاورزی برگزار می شود و این نشان از اهمیت این موضوع است. آخرین سمینار تخصصی در این زمینه، چند ماه قبل به میزبانی اسپانیا برگزار شد.

استاد دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: برخی کشورها از جمله کره جنوبی برای افزایش بهره وری در کشاورزی از فناوری های جدید مانند فیلم های پلیمری استفاده می کنند.

به گفته وی، تاثیرگذاری این تکنیک ها در کشاورزی و نتایج آن در رونق اقتصادی کشورهایی مانند کره جنوبی، چین و تایوان، آنقدر زیاد بوده که از آن به عنوان انقلاب سبز یاد می کنند.

نازکدست اظهار داشت: فیلم های کشاورزی، یک فیلم ساده پلیمری نیستند، بلکه یک نوع از محصولات چندلایه هوشمند هستند که استفاده از هر یک از لایه های آن به دانش مهندسی بسیار بالایی نیاز دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا واقع شده است، بکارگیری فناوری های روز که به استفاده بهینه از منابع آب و خاک قابل کشت و نهایتا به افزایش بهره وری کشاورزی منجر شود برای ما از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش مهر، رئیس کمیته علمی اولین هم اندیشی فیلم های پلیمری در کشاورزی بیان کرد: موضوعات این همایش به صورت کاملا راهبردی و عمل گرا انتخاب شده است تا ضمن استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها، برای حرکت خود در این مسیر برنامه ریزی کنیم.

به گفته نازکدست، حدود ۷۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف شده که متاسفانه ۲۵ درصد آب مصرفی کشاورزی به صورت مفید استفاده می شود و بقیه هدر می رود که همین امر، انگیزه بالایی برای بکارگیری فناوری فیلم های پلیمرهای در کشاورزی ایجاد می کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا