نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استاد علم فضانوردی ایران خواستار تهیه پروژه علمی از تپه های مریخی دامغان شد

 سیروس برزو در حاشیه بازدید به همراه الکساندر لازوتکین فضانورد برجسته روس از تپه های مریخی دامغان در گفت و گو با ایرنا افزود : در این تپه های نادر دامغان، می توان طرح های تحقیقاتی خوبی در حوزه هوا و فضا تعریف کنیم.

وی با بیان این که تپه های دامغان قابلیت جذب گردشگران علمی را دارد، اظهار داشت : برای تحقق این مهم باید زیرساخت های لازم در این منطقه فراهم شود.
وی به دغدغه های زیست محیطی پس از ورود گردشگران به این تپه ها اشاره و اضافه کرد : با ایجاد پل های مصنوعی در مسیرهای رفت و برگشت در تپه های دامغان علاوه بر حفاظت از خاک و ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای اقتصادی برای منطقه، مشکلات محتمل زیست محطیی برطرف خواهد شد.
استاد پیشرو فضانوردی ایران تاکید کرد : باید آمادگی داخلی در ایران برای استفاده از چنین منطقه ای فراهم شود و مهم تر برای عملیاتی شدن اجرای چنین طرح هایی نیازمند ارایه تسهیلات و انعقاد تفاهم نامه بین نهادهای مربوط است.
برزو غارهای نمکی ، دالان ها، کریدورهای تعبیه هوا ، نوع چین خوردگی و معابر را از ویژگی های تپه های دامغان برشمرد و گفت : تپه های دامغان شبیه تپه های مریخ است که باید از این ظرفیت کم نظیر استفاده بهینه کرد.
وی یادآور شد : ناسا آمریکا با صرف چند میلیون دلار با هدف بررسی شرایط زندگی انسان در مریخ در جزیره هاوایی مکانی شببیه مریخ ایجاد کرد.
الکساندر لازوتکین فضانورد برجسته روس در قالب هیات شش نفره به منظور بررسی روند اجرای ایجاد کمپ شبیه سازی ماموریت های مریخی از روز جمعه به مدت سه روز به دامغان سفر کرده است.
علاوه بر لازوتکین، دو فضانورد دیگر نیز از تپه های دامغان بازدید کردند.
تپه هایی در منطقه ورکیان دامغان در استان سمنان وجود دارد که از نظر مشخصات جغرافیایی و بافت، مستعدترین نقاط دنیا برای ایجاد کمپ شبیه سازی ماموریت های مریخی است.
مرحله اول ایجاد این کمپ شامل انجام مطالعات، آماده سازی طرح، ارائه پیشنهاد علمی، تهیه کتابچه الکترونیکی ،قاب بندی طرح تکمیل شده و اکنون در مرحله دوم شامل ارایه و بررسی بودجه بندی، ظرفیت سنجی آمایشی منطقه و سمنان برای پذیرش گردشگر داخلی و خارجی، در نشست سفر این هفته به دانشمندان روسی ارائه می شود تا در روسیه مورد بررسی قرار گیرد.
مرحله سوم این طرح آغاز عملیات اجرایی ایجاد کمپ شبیه سازی ماموریت های مریخی در منطقه ورکیان با کمک دانشمندان فضایی روسیه در آینده هدفگذاری شده است.
این تپه ها در منطقه ای به وسعت پنج هزار هکتار در جنوب دامغان قرار دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل