نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پژوهش های بخش کشاورزی کاملا کاربردی و اقتصادی است

دکتر اسکندر زند در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اظهار امیدواری نسبت به افزایش بودجه پژوهشی کشور در سال آینده، عنوان کرد: امسال رییس محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بخشنامه ای صادر کرد که مقرر شده در سال آینده سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص داخلی به یک درصد برسد. ایشان خیلی هم به اجرایی شدن این بخشنامه مصر است. به نظر می رسد اگر این موضوع تحقق یابد، اتفاقات خوبی در پیش خواهد بود. در این صورت هم بودجه پژوهشی بخش کشاورزی و هم دیگر دستگاه ها ترمیم قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: در سال های گذشته به تبع دیگر بخش های پژوهشی، ما هم دچار کمبود بودجه بودیم. اما در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معمولا 60 درصد بودجه را دولت تامین می کرد و 40 درصد دیگر متکی بر درآمدهای خودمان بود. ضمن اینکه آن 60 درصد عمدتا صرف حقوق پرسنل می شود و درآمدهای خودمان را صرف امور تحقیقاتی می کنیم. امیدواریم در آینده با این بخشنامه وضعیت بودجه پژوهشی بخش کشاورزی بهتر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال های گذشته، موسسات تحقیقاتی بخش کشاورزی برونداد مطلوبی داشته اند؟ تصریح کرد: من با یک مثال پاسخ شما را می دهم. هیچ ایرانی نیست که واکسن موسسه سرم سازی رازی را نزده باشد که این دستاورد ناشی از تحقیق است. و هیچ ایرانی نیست که نان گندم حاصل از تحقیق پژوهشگران اصلاح بذر را نخورده باشد. تحقیقی از این ملموس تر کجا می توان سراغ گرفت؟

زند خاطرنشان کرد: پژوهش های انجام گرفته در مجموعه ما کاملا کاربردی و کاملا اقتصادی است. اخیرا دانشگاه تهران از نظر اقتصادی مجموعه ما را ارزیابی کرده است که نشان می دهد به ازای هر ریال سرمایه گذاری، 25 ریال عایدات نصیب مملکت کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار و افزایش بهره وری آب، اظهار کرد: آنچه که در برنامه از نظر حجم عملیات و حجم تسهیلات برای اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار پیش بینی شده، خوب است منتها شاید روند تخصیص هایی که صورت گرفته چندان مطلوب نباشد که انشاالله هرچه به جلو برویم وضعیت بهتر خواهد شد.

 یک نظام نوین ترویج پیش بینی کردیم. پهنه بندی عرصه های تولید هم از دیگر برنامه های ما است. در درون هر یک از این عرصه ها یک نفر به عنوان مسوول عرصه خواهد بود. اینها به انتقال دانش به بهره برداران کشاورزی کمک خواهد کرد

وی افزود: به هرحال منابع از عوامل اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی هستند و امیدوارم با تخصیص های بهتر بتوانیم به اهداف پیش بینی شده دست یابیم. محدودیت اصلی ما در حال حاضر تخصیص منابع است چراکه منابع تامین شده و در صورتی که تخصیص یابد، وضعیت بهبود خواهد یافت.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به این پرسش که یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان شدن است. برای دانش بنیان شدن بخش کشاورزی چه برنامه هایی دارید؟ گفت: ما یک نظام نوین ترویج پیش بینی کردیم. پهنه بندی عرصه های تولید هم از دیگر برنامه های ما است. در درون هر یک از این عرصه ها یک نفر به عنوان مسوول عرصه خواهد بود. اینها به انتقال دانش به بهره برداران کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: ما در حال حاضر با برخی از مراکز بین المللی از جمله مرکز تحقیقات بین المللی ذرت و گندم همکاری هایی انجام می دهیم.  

گفت و گو از: سیداحمد طبایی     

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل