نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نابسامانی امنیت بین‌المللی در سایه چهارمین انقلاب صنعتی

به تازگی توجه ویژه‌ای به روش‌هایی شده که از آن طریق، چهارمین انقلاب صنعتی بر شیوه کارکردن افراد، تجارت و حتی تعامل آن‌ها با یکدیگر تاثیر خواهد گذاشت. با این حال، شاید یکی از مهم‌ترین تاثیرات این انقلاب چگونگی تاثیرگذاری آن بر ارتباطات دولت‌ها و امنیت بین‌المللی باشد.

در حالی که این موضوع یکی از مهم‌ترین مباحث است، در مورد آن بسیار کم سخن گفته شده اما در آینده چنین مبحثی توسط رهبران دنیا بسیار پررنگ‌تر دنبال خواهد شد.

با وجود تمامی فرصت‌های زیادی که چهارمین انقلاب صنعتی برای انسان به دنبال خواهد داشت، چنین انقلابی بدون خطر نخواهد بود. شاید یکی از بزرگ‌ترین خطرات، تغییراتی است که نابرابری‌ها را تشدید خواهد کرد و همان طور که واضح است، هر چه دنیا نابرابرتر باشد، بی‌ثبات‌تر خواهد بود.

افزایش انزوای اجتماعی، مشکل یافتن معنا در دنیای مدرن و  بیگانه‌شدن از ساختارهای تثبیت‌شده، موجب تحریک جنبش‌های افراط‌گرا شده و به آن‌ها در بروز خشمشان کمک کرده است.

قابلیت اتصال فوق‌العاده که یکی از مشخصه‌های انقلاب دیجیتالی است، فرصت‌های زیادی را برای پرکردن گسست بین ملت‌ها و مردم ایجاد خواهد کرد اما اگر تعدادی از اشخاص کماکان احساس کنند که توسط این تغییرات از قافله عقب مانده‌اند، همین قابلیت  اتصال در سطح هایپر می‌تواند موجب از هم‌گسیختگی، بی‌ثباتی و آسیب‌‌پذیری بیشتری شود.

تنها در سایه همکاری با یکدیگر است که می‌توان نقشی سازنده را در شکل‌دهی مسیر امنیت بین المللی ایفا کرد

تغییرکردن ماهیت تنش

با ادامه از هم گسیختگی، میزان تنش موجود در دنیا نیز تغییر خواهد گرد. سال گذشته میلادی همگان شاهد آن بودند که چگونه تنش در یک کشور می‌تواند دارای تاثیراتی فراتر از آن کشور باشد، چه آن تنش جنگ در سوریه باشد چه ظهور داعش.

در واقع این فقط میزان تنش نیست که تغییر می‌کند، بلکه ماهیت آن نیز تغییر خواهد کرد. تنش‌های مدرن به طور روز افزونی از لحاظ ماهیتی هیبریدی هستند و تکنیک‌های جنگ سنتی را با مولفه‌هایی ترکیب می‌کند که پیش‌تر با بازیگران غیردولتی مسلح مرتبط بودند.

به طور مثال زمانی حملات سایبری فقط به عنوان ابزاری توسط هکرها به کار می‌رفت اما هم‌اکنون به یکی از جدی‌ترین تهدیدات تبدیل شده است. هر تنشی در آینده شامل بعد سایبری خواهد بود و هیچ رقیب مدرنی در مقابل وسوسه مختل‌کرن یا نابودکردن حسگرها، ارتباطات و توانایی تصمیم‌گیری دشمن مقاومت نمی‌کند.

با این حال، در مقایسه با تهدیدهای موجود، بحث در مورد حوزه جدید جنگ سایبری در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و گسست بین کارشناسانی که صنعت فناوری را درک می‌کنند و افرادی که در حال توسعه سیاست سایبری هستند، هر روز وسیع‌تر می‌شود.

همکاری سازنده، راهی برای تقویت امنیت بین‌المللی

در جلسه اخیر مجمع جهانی اقتصاد در داووس، کارشناسان رباتیک درباره این موضوع بحث کردند که چگونه تسلیحات خودکار یا همان ربات‌های آدم‌کش می‌توانند به تسلیحات نابودی جمعی در آینده تبدیل شوند.

نگرانی موجود این است که با سرعت پیشرفت‌های فناورانه، سیاست‌گذاران در عرضه امنیت و دفاع بین‌المللی باید دارای توانایی و مهارت موردنیاز باشند.

با افزایش مقیاس تهدیدهای موجود در امنیت بین‌المللی، تمامی مولفه‌ها از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا بیکاری، حوزه رباتیک و نابرابری درآمدی دارای تاثیر مستقیمی بر امنیت بین‌المللی خواهند بود و دیگر نمی‌توان این مباحث را به تنهایی مورد بحث قرار داد.

در این بین،  آنچه نامشخص است این است که آینده امنیت بین‌المللی چگونه خواهد بود اما آنچه واضح است این است که تنها در سایه همکاری با یکدیگر است که می‌توان نقشی سازنده را در شکل‌دهی مسیر چنین امنیتی ایفا کرد.

 

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل