نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از تمام بدن باکتری به عنوان چشم

باکتری ها علیرغم این که بسیار شناخته شده هستند، همچنان رازهای بسیار زیادی را در خود جای داده اند و به همین دلیل نیز محققان پس از سال ها تحقیق و بررسی درباره باکتری ها به نکته جدیدی درباره برخی از گونه های آنها دست یافتند.

باکتری های سینکوسیستیس قادر هستند تا نور را در فرایندی که مانند رفتار مردک چشم انسان است، متمرکز کنند و نوری که از میان سلول های کروی آنها تابیده می شود در طرف دیگری که مواد حساس به نور واکنش نشان می دهند متمرکز می شود.

کنراد مولینیو (Conrad Mullineaux) از دانشگاه مری (Mary) لندن در پی تحقیقات طولانی مدت خود در زمینه باکتری ها به این نتیجه رسیده است که باکتری های سینکوسیستیس قادر هستند تا نور را در فرایندی که مانند رفتار مردک چشم انسان است، متمرکز کنند. او و همکارانش به این نتیجه رسیده اند که نوری که از میان سلول های کروی آنها تابیده می شود در طرف دیگری که مواد حساس به نور واکنش نشان می دهند متمرکز می شود.

زیست شناسان پیش از این در تحقیقات خود، ساختار حرکتی این باکتری ها را مورد بررسی قرار داده بودند. در پژوهش هایی که پیش از این در این زمینه انجام شده است، محققان به این نتیجه رسیده بودند که جهت حرکت باکتری های سیانو به سمت نور است، اما این روش تشخیصی آنها بسیار جالب و در عین حال تعجب بر انگیز بود.

چشم انسان می تواند دو نقطه را به اندازه هزار برابر بهتر از باکتری های سیانو تفاوت گذاری کند اما مولینیو در این تحقیق به این نکته پی برده است که ضریب تفکیک (رزولوشن) دید باکتری ها به نحوی است که می توانند تا بالای سر و اطراف خود را نیز ببینند.

منبع: sciencenews

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل