نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امید ناسا به تحقق رویای پرواز انسان به مریخ تا سال 2030

کره مریخ همچنان هدف بزرگ دانشمندان ناسا قرار دارد آنها می خواهند تا سال 2030 میلادی روی مریخ فرود آیند. اما این تنها طرح بلندپروازانه ناسا نیست و بسیاری به موفقیت این طرح خوشبین نیستند. 
این سازمان بودجه ای سالانه بالغ بر حدود 17 میلیارد یورو در اختیار دارد که دست دانشمندان را برای تحقیقات بسیاری باز می گذارد؛ از جمله یک تلسکوپ عظیم فضایی، ماموریت های تحقیقی به سایر سیاره ها، تحلیل علل گرمایش زمین، تولید هواپیماهای کم مصرف و سیستمی برای کنترل هوانوردی است.
چارلز بولدن، رئیس ناسا معقتد است که همه این طرح ها به خوبی امکان پذیرند و ناسا بیشترین بهره برداری را ازاین بودجه خواهد کرد.
او می گوید: ما می توانیم بدویم و هم زمان آدامس هم بجویم. منظورم این است که ما می توانیم از همه مواهب طبیعی زمین استفاده کنیم و همزمان گستره نفوذمان به کهکشان را بیشتر کنیم. انسان را به مریخ بفرستیم تا برای کهن ترین سوال ها پاسخی بیابیم؛ این که آیا ما در این کهکشان تنهاییم؟

**تردید نسبت به طرح های ناسا
اما آیا اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا به همه اهداف پیش روی خود، خواهد رسید؟ در این باره تردیدهایی وجود دارد که این موضوع در توضیحاتی که کنگره از ناسا خواسته نیز به خوبی نشان داده شده است.
پاول اسپادیس یکی از دانشمندان در این باره می گوید: ما مدعی می شویم که در حال تدارک سفر به مریخ هستیم، اما نه تجهیزات و نه فناوری کافی برای انجام چنین ماموریتی را داریم و این موضوع، نه حالا و نه در آینده ای قابل پیش بینی است.
ناسا در زمان حاضر مشغول ساخت یک موشک پرتاب کننده و یک کپسول فضایی است که بتواند فضانوردان را به اعماق فضا ببرد. اولین پرواز آزمایشی فضانوردان در زودترین زمان برای بهار 2021 برنامه ریزی شده است. البته این کپسول فضایی مطلقا برای پرواز به مریخ ساخته نشده است؛ به همین دلیل اسپادیس توصیه می کند که ناسا طرح های خود را به کره ماه محدود کند.
او در این باره می گوید: آمریکا خود را پیشتاز فضانوردی می داند، در حالی که سردرگمی استراتژیک ما این پیشتازی را زیر سوال می برد. اروپا، هند، روسیه و چین فعالیت های خود را روی ماموریت هایی به کره ماه متمرکز کرده اند. هدف آنها این نیست که دنیاهای جدیدی را تصرف کنند، بلکه ماه را قابل استفاده کنند. ما چگونه می توانیم مدعی نقش پیشتازی در فضانوردی جهان باشیم، در حالی که نمی خواهیم در عرصه کره ماه با تیم های دیگر وارد بازی شویم؟

**آزمایش سیارک
ناسا می خواهد به جای سرمایه گذاری روی ماموریت هایی به کره ماه یک آزمایش عجیب دیگر نیز انجام دهد: یک سیارک را بگیرد و آن را آزمایش کند. 
ناسا می گوید این یک تمرین مهم برای رسیدن به مریخ است.
سایر دانشمندان نسبت به این اظهارات تردید دارند. با این حال رئیس ناسا اهمیتی به منتقدان نمی دهد و می گوید که سازمان به اندازه کافی برای این طرح از سوی کنگره و دانشمندان و صنایع حمایت می شود.
به گزارش ایرنا از دویچه وله، چارلز بولدن معتقد است که این طرح روشن ، قابل پرداخت و قابل دسترسی است؛ از این گذشته مریخ سیاره مهمی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل