نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دختران به نشانه‌های اجتماعی بیشتر توجه می‌کنند

احتمال ابتلا به اوتیسم در کودکانی که برادر یا خواهر آنها اوتیسمی است، 15 تا 20 برابر بیشتر از سایر کودکانی است که به صورت خانوادگی سابقه این اختلال را ندارند. در این میان، پژوهشی که به تازگی توسط محققان دانشگاه ییل در ایالات متحده به انجام رسیده نشان می‌دهد که دختران دارای خواهر یا برابر اوتیسمی، بیشتر از پسران مشابه به نشانه‌های ارتباطی دقت می‌کنند. شاید به همین دلیل باشد که آمار مبتلایان به اوتیسم در میان دختران چهار برابر کمتر از پسران است.

این پژوهشگران به منظور بررسی تفاوت‌های جنسیتی و نحوه تاثیر آن بر رشد کودک، به بررسی میزان توجه به نشانه‌های مختلف اجتماعی در 101 کودک شیرخواره 6 تا 12 ماهه که دارای خواهر یا برادر اوتیسمی بودند پرداختند. در ابتدا یک فیلم کوتاه از یک زن در حال خندیدن و نیز برخی کارهای دیگر نظیر درست کردن ساندویچ برای این بچه‌ها پخش شد. در همین حین، محققان به بررسی نقطه کانونی نگاه کودک و بازه زمانی آن پرداختند.

تحلیل های نهایی نشان داد که دخترها بیشتر از پسران به صورت فرد حاضر در فیلم نگاه می‌کردند.

مبتلایان به اوتیسم معمولاً درک درستی از نشانه‌های غیرکلامی نظیر حالت‌های مختلف چهره ندارند. به همین دلیل شاید بتوان گفت که این توانایی دخترها در دقت در نشانه‌های غیرکلامی، یکی از دلایل عدم شیوع زیاد این اختلال در میان آنها باشد.

گفتنی است این پژوهش در نشریه Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry منتشر شده است.

مترجم: زهرا جعفری رودپشت

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل