نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

عمومی سازی علم در کشور نیاز به همگرایی دارد

در ابتدای این مراسم فاطمه راد مدیر آسمان نما و مرکز علم گنبد مینا با بیان اینکه این مرکز د 14 مهر 1393 افتتاح شده و کار خود را آغاز کرده است گفت: این مرکز تا کنون بالغ بر 60 هزار نفر بازدیدکننده رسمی و غیررسمی داشته است.

وی ادامه داد: هدف از راه اندازی این مرکز تلفیق علم و دین و درک عظمت پروردگار برای عموم بوده است که تا کنون مورد استقبال دانشگاه ها، مدارس و حتی حوزه های علمیه واقع شده است.

راد ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم با کمک انجمن ترویج علم ایران جشنواره ای 10 روزه را برگزار کنیم و در این برنامه 6هزار دانش آموز را پوشش دادیم.

در ادامه این مراسم اکرم قدیمی رئیس انجمن ترویج علم ایران با تاکید بر نقش عمومی سازی علم در توسعه آن در طول تاریخ بیان کرد: عمومی سازی علم، ترویج علم و علم برای همه، به هرصورت که بیان شده باشد یک هدف غایی را دنبال می کند و آن نهادینه کردن باور و نگرش ترویج علم در سطح جامعه است.

وی با تاکید بر همگرایی تمامی نهادها و سازمان ها برای عمومی سازی و ترویج علم در سطح جامعه، تصریح کرد: آوردن علم در سطح جامعه و عمومی سازی آن منجر به افزایش مشارکت اجتماعی، مسوولیت اجتماعی و شهروندی شده و بسیاری از عوامل و مسائل علمی و فرهنگی با کمک آن مرتفع می شود.

عمومی سازی علم، ترویج علم و علم برای همه، به هرصورت که بیان شده باشد یک هدف غایی را دنبال می کند و آن نهادینه کردن باور و نگرش ترویج علم در سطح جامعه است.

قدیمی ادامه داد: در راستای تحقق این امر برای اولین بار در کشور همزمان با دهه مبارک فجر جشنواره علم برای همه را برگزار کرده و امید داریم این مهم را در بین آحاد جامعه و مسوولان نهادینه کنیم.

 

تراز شهروندی در جامعه ایرانی پایین است

مهدی الیاسی معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از دیگر مدعوین این برنامه بود با اشاره به موانع توسعه در کشور گفت: براساس آرزوهایی که برای توسعه کشورمان داریم تراز شهروندی کفایت نمی کند.

وی اظهار کرد: این تراز شهروندی شامل تمامی افراد جامعه می شود که باید فعالیت های در راستای قدم های مثبت رو به جلو انجام شود و این موضوع باید تقویت شود.

الیاسی افزود: نکته جالب توجه این است که در اکثر مواقع می بینیم که جامعه به طرز عجیبی در برابر علم مقاومت کرده و تفکرات سنتی خودش را دارد که به همان مدل ذهنی افراد جامعه بازمی گردد.

این مقام مسوول ادامه داد: از این رو باید با ترویج علم و فعالیت های علمی بتوانیم روی ذهن دانش آموزان و نسل جدید کار کرده تا این نیروی انسانی جدید را به عنوان یک سرمایه انسانی موثر به جامعه اضافه کنیم.

در ادامه سعدالله نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: در راستای ترویج علم در جامعه همه باید دست به دست هم داده و دولت با همکاری مردم و سازمان های مردم نهاد در کشور در جهنی فعالیت کند که این مهم جای خود را در جامعه پیدا کند.

این استاد نجوم و فیزیک کشورمان ادامه داد: نکته اساسی این است که بحث ترویج علم هنوز در قوانین کشورمان جایی ندارد این در حالیست که باید به صورت جدی به آن نگریسته شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که به موضوع ترویج علم در جامعه بها داده نشده و سیاست مناسبی برای آن در نظر گرفته نشود مشخص است که اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد؛ این در حالیست که بهترین زینت برای انسان تفکر علمی است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل