نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا توماس ادیسون یک فیل را با برق کشت؟!

ممکن است ادیسون دارای عیب هایی هم بوده باشد، او احتمالا مقصر قتل آن فیل نبوده است. با نگاهی به گذشته او می توان دلیل این اتهام را فهمید.
در اواخر دهه ۱۸۸۰، تمدن انسانی هنوز در تاریکی پوشیده شده بود. لامپ های گازی به عنوان منبع نور استفاده می شدند. الکتریسیته یک نوآوری بود، لامپ ها چیزی در حد کنجکاوی بودند و هنوز به واقعیت تبدیل نشده بودند. دو استاندارد برای جریان برق وجود دارد، یکی جریان متناوب و دیگری جریان مستقیم. طی بحث و جدلی که “جنگ جریان ها” نامیده شده بود هر کس از استاندارد توسعه داده شده توسط خودش دفاع می کرد و ادیسون هم مدافع جریان DC (جریان مستقیم) بود. در طرف دیگر جورج وستینگهاوس مدافع جریان AC (جریان متناوب) قرار داشت.

جریان های الکتریکی مستقیم در فواصل کوتاه به خوبی عمل می کنند. در واقع اگر به برچسب لوازم الکترونیکی تان نگاه کنید می بینید که در واقع از جریان مستقیم استفاده می کنند. اما در فاصله، این جریان .. را از دست می دهد و شرکت های توزیع برق برای برق رسانی به کیلومتر ها دورتر با مشکل مواجه می شوند. اما جریان متناوب را می توان با کارایی بهتری به مسافت های دور فرستاد تا برای استفاده خانگی در محل، به جریان مستقیم تبدیل شوند. در طی این جدال زمستان غیر قابل اجتناب در پی بود، اما این جلوی ادیسون را نگرفت و او تبلیغاتی بر علیه وستینگهاوس و جریان متناوب به راه انداخت. او جلوی خبرنگاران حیوانات را به برق وصل می کرد تا نشان دهد که جریان متناوب از مستقیم خطرناکتر است.

با پایان جنگ جریان ها، ادیسون آماده شد تا به عموم مردم نشان دهد که جریان مستقیم او از جریان متناوب امن تر و بهتر است. امید او این بود که از گسترش جریان متناوب جلوگیری می شود و جریان مستقیم جریان آینده خواهد شد.
ادیسون، تاپسی فیل باغ وحش را برای هدفش انتخاب کرد. اما داستان به این سادگی ها تمام نمی شود. زندگی تاپسی یک قرن پیش پایان یافت. او وقتی مرد در مقابل یک کارناوال آدم بود، آدم هایی که آمده بودند اتفاق هیجان انگیزی را ببینند که هدف پیشرفت تکنولوژی و یک خشونت بر علیه حیوانات بود.

تاپسی در گذشته اش به رفتار وحشیانه شهرت یافته بود. او را در سال ۱۸۷۵ از آسیا جنوب شرق به آمریکا آورده بودند. قبلا یکی از صاحبانش سیگارش را روی پوست او خاموش کرده بود و تاپسی هم با یک لگد او را کشته بود. در ژانویه سال ۱۹۰۳ که تاپسی ۲۸ سال داشت تیمی که از شرکت ادیسون آمده بودند به اون الکترود های مسی متصل کردند و ۶۰۰۰ ولت برق را از بدن او عبور دادند. او فورا به زمین افتاد و پس از ۱۰ ثانیه تکنیسین ها جریان را قطع کردند. او مرده بود.

نوشته های آن دوران نشان می دهد که جنگ جریان ها ۱۰ سال پیش از مرگ تاپسی تمام شده بود اما برخی اسناد حکایت از دخالت شرکت ادیسون در مرگ او دارند. این نشان می دهد که ادیسون با کشتن فیل چیز زیادی دستگیرش نشد. او اصلا در هنگام کشتن فیل آنجا حضور نداشته است. برخی روزنامه ها گزارش کردند که تکنیسین ها از شرکت او این کار را انجام دادند اما سندی بر دستور مستقیم ادیسون وجود ندارد.
البته گروهی از شرکت او برای ضبط فیلمی از این کار در محل حضور داشتند. در آخر کلیپ هم نامی از ادیسون برده شده است. البته این شرکت بدون اجازه شخص ادیسون هزاران ویدئو منتشر کرده است. البته ممکن است ادیسون از دور شرایط را تحت کنترل داشته و حتما او بوده که دستور استفاده از الکترود های مسی و سیستم متناوب را داده است.

ما هیچوقت نخواهیم دانست که خودش دخیل بود یا خیر، اما میدانیم که او از این کار چیزی بدست نیاورد و جریان متناوب استاندارد انتقال برق باقی ماند. این شکست او هرگز چهره اش را خدشه دار نمی کند و هنوز شخص برجسته ای در تاریخ دنیا به حساب می آید.

منبع:علمنا

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل