نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انقلابی در زندگی انسان‌ با فناوری‌ واقعیت مجازی

به احتمال فراوان سال 2016 سال واقعیت مجازی نخواهد بود اما یقینا سالی مهم و حیاتی برای آگاهی از این موضوع است که این فناوری چگونه از بسیاری جهات بر آینده تاثیر خواهد گذاشت.

در حال حاضر هیچ کس انتظار ندارد واقعیت مجازی به زودی به فناوری تبدیل شود که همه از آن استفاده کنند، اما شرکت‌های های‌تک به شدت بر روی مجموعه‌ای متنوع از هدست‌ها و سایر ابزارها کار می‌کنند که بسیاری از آن‌ها در سال جاری میلادی بازار را قبضه خواهند کرد.

در واقع، واقعیت مجازی در بسیاری از جوانب زندگی روزانه نه صرفا به عنوان شکلی از سرگرمی تاثیرگذار خواهد بود بلکه به عنوان ابزاری برای تولید اطلاعات افزایش دانش، کاوش مکان‌های جدید برای هر دوی تفریح و کار و همچنین ارتقای قابل توجه تجربه مصرف‌کنندگان به کار خواهد رفت.

اما تعدادی از محققان در این باره محتاط‌ ‌‌تر هستند و رویکرد "باید نشست و منتظر بود" را پیش گرفته‌اند. جرمی بالنسون، محقق آزمایشگاه تعامل انسان مجازی در دانشگاه استنفورد به تازگی اعلام کرده تجربه واقعیت مجازی شیوه تفکر و رفتار انسان‌ها را دستخوش تغییر خواهد کرد.

واقعیت مجازی در بسیاری از جوانب زندگی روزانه نه صرفا به عنوان شکلی از سرگرمی تاثیرگذار خواهد بود بلکه به عنوان ابزاری برای تولید اطلاعات افزایش دانش، کاوش مکان‌های جدید برای هر دوی تفریح و کار و همچنین ارتقای قابل توجه تجربه مصرف‌کنندگان به کار خواهد رفت.

بر اساس تخمین‌های انجام‌شده، میلیون‌ها ابزار واقعیت مجازی در سال 2016 فروش خواهند رفت و این روند ادامه خواهد رفت و تا سال 2020 به 30 میلیون ابزار خواهد رسید.

سایت مجمع جهانی اقتصاد به تازگی در گزارشی از چهار حوزه‌ای نام برده که احتمالا طی چند سال آینده توسط فناوری واقعیت مجازی دستخوش تحولات عظیم خواهند شد.

بازی‌های ویدیویی

واقعیت مجازی یقینا تاثیر گسترده‌ای بر روی صنعت بازی ویدیویی خواهد داشت. در حال حاضر چندین شرکت مطرح در حال تولید بازی‌ها و ابزارهای صرفا مبتنی بر واقعیت مجازی هستند. در این میان، شرکت Virtuix پلتفرمی به نام Virtuix را تولید کرده که در آن فرد هدستی را می‌پوشد و از یک جوی استیک برای کاوش‌کردن دنیایی مشابه استفاده می‌کند. این فناوری قطعا برای بازی‌کردن در محیطی کاملا واقعیت مجازی بسیار مفرح خواهد بود.

اتاق‌های خبر

صنعت اطلاعات نیز بخشی بسیار خوش‌آتیه برای کارکردهای واقعیت مجازی خواهد بود و نیویورک تایمز نخستین روزانه امریکایی مطرح است که برنامه واقعیت مجازی خود را برای ابزارهای سیار ارائه داده است.

این برنامه نرم‌افزاری که برای اندروید و iOS در دسترس است، نیازمند ابزار فناورانه گوگل است. پس از نصب این برنامه، کاربر یک بخش از روزنامه را انتخاب کرده و به سرعت خود را به طور کامل در این بخش درگیر خواهد دید. تجربه حاصل را می‌توان به عنوان سفر به همراه خبرنگاری که داستان را می‌نویسد، توصیف کرد و شخص تصاویر را در حالت سه بعدی تجربه می‌کند در حالی که می‌تواند تصمیم بگیرد پس از آن چه چیزی را کاوش کند.

بر اساس اعلام نیویورک تایمز، کاربران نوع جدیدی از فیلم را تجربه خواهند کرد که به آن‌ها حس عمق در تمامی جهات را می‌دهد و بنابراین آن‌‌ها می‌توانند حس کنند که واقعا در فرآیندی خاص قرار دارند.

صنعت توریسم

مارک زوکربرگ، کارشناس فناوری شبکه های اجتماعی، به تازگی پروژه واقعیت مجازی خود را معرفی کرده است. طی یک کنفرانس فناوری، در ویدیویی که بر روی صفحه بزرگ در حال پخش بود، یک پهپاد مجهز به چندین دوربین ویدیویی به افراد امکان مشاهده شهر ونیز از بالا و انتخاب نمای کامل 360 درجه را از ساختمان‌‌های آن فراهم کرد. این فقط مثالی از بسیاری از کارکردهای احتمالی ممکن است که جهانگردی و صنایع مسافرتی در حال توسعه آن هستند.

تجربه مجازی مصرف‌کنندگان

یکی از مهم‌ترین نقش‌های واقعیت مجازی به بخش فروش مربوط می‌شود. با استفاده از این فناوری خریداران بالقوه قادر خواهند بود نوعی تجربه مشارکتی داشته باشند و فرآیند تولید کالاها را از ابتدا تا انتها پیگیری کنند.

این امر نوید تجربه‌ای فوق‌العاده برای مصرف‌کنندگان خواهد بود و به آن‌ها امکان آگاهی از محصولات را به شیوه‌ای عمیق‌تر می‌دهد. این موضوع به نوبه خود منجر به ارائه استراتژی‌های بازاریابی مبتنی بر کاربرد واقعیت مجازی خواهد شد.

 

منبع: سایت مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل