مشاهده رفتار قدرشناسانه در موش ها

بسیاری از آزمایش ها در حوزه زیستی بر روی موش ها انجام می شود. دلیل این مساله نیز هزینه پایین و نیز شباهت هایی میان عملکرد جسمی این جانوران و انسان است. اما مطالعه ای که به تازگی به انجام رسیده نشان می دهد که موش ها از یک جنبه از زندگی اجتماعی یعنی قدرشناسی و جبران محبت نیز به انسان شباهت دارند.

در این مطالعه، 20 موش ماده وحشی نروژی مورد بررسی قرار گرفتند. در این آزمایش پژوهشگران از قطعات موز و هویج به عنوان پاداش برای این جانوران استفاده کردند. البته از موز به عنوان پاداش جذاب تر و هویج نیز به عنوان پاداشی که جذابیت کمتری دارد بهره گیری شد.

در این آزمایش، ابتدا یک موش با فشار دادن اهرمی، می توانست یک قطعه از این پاداش ها را به موشی که به صورت مجزا در اتاقک شفاف کناری قرار داشت برساند. کم کم موش ها یاد گرفتند که کیفیت غذایی به واسطه موش دیگر دریافت می کردند را تشخیص دهند.

اما وقتی جای موش ها عوض شد، این بار موش ها می توانستند با فشار دادن اهرم، تکه ای از غلات را به موشی که قبل چیزی به آنها داده بود برسانند. نتیجه این مطالعه جالب بود. موش هایی که قبلا از همنوع خودموز دریافت کرده بودند، با سرعتی بیشتر اهرم را فشار می دادند. در واقع گویی که به این ترتیب قصد جبران محبت همنوع خود را داشتند.

این رفتار گویای آن چه در اصطلاح علوم اجتماعی «عمل متقابل» خوانده می شود است. این نخستین بار است که چنین پدیده ای در حیوانات مورد مطالعه قرار می گیرد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Biology Letters منتشر شده است.