وی تاکید کرد: ما بر اساس قراردادی که بسته ایم، هم اکنون تامین کننده نیروهای تخصصی در پارس جنوبی هستیم.مهندس محمد کیا با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی با هویت اسلامی است اظهار داشت: این نهاد از منابع انسانی متعدد و کارآمد ناشی از انقلاب برخوردار است.
مدیر کل دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برنامه های جهاد دانشگاهی در حوزه های پژوهشی و به گستردگی رشته های تخصصی دانشگاه و حوزه صنعت است. همچنین در سه حوزه مختلف آموزشی از جمله حوزه های آموزش عالی و علمی کاربردی، حوزه های فرهنگی در دانشگاه و نیز علوم قرآنی و اجتماعی فعالیت های گسترده ای را داشته است.
مهندس ولی الله روشن، جهاد دانشگاهی را نهادی فناور محور معرفی کرد و عنوان داشت: این نهاد فعالیت خود را بر اساس رفع نیاز استراتژیک کشور در حوزه فناوری بنا نهاده است و در حقیقت بحث اصلی جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوری، تبدیل ایده به محصول و ثروت است.
مدیر کل دفتر نیاز سنجی و پروژه یابی پژوهشی جهاد دانشگاهی با اشاره به سال تاسیس جهاد دانشگاهی یعنی 1359 بیان داشت: از آن سال تاکنون سعی شده است در حوزه پژوهش فناوری، کارهایی که نیاز جامعه در بخش های مختلف، نظیر فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی، هنر و پزشکی را برآورده کند و در همین راستا نیز دستاوردهای بسیار با ارزشی دارد.
در ادامه کیا به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه های آموزشی اشاره کرد و گفت: یکی از این دستاوردها این بود توانستند یک ویژگی منحصر به فردی در حوزه آموزش ایجاد کنند به طوری که در حوزه آموزش عالی دانشگاه های جهاد دانشگاهی رتبه نخست را دارند و سعی کردیم به سمت دانشگاه هایی که کارآفرین محور است، پیش برویم.
کیا اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 80 دانشجوی پژوهش محور را در حوزه های علوم انسانی و مهندسی و کشاورزی و همچنین 40 دانشجو نیز در حوزه های سلامت و پزشکی تربیت کرده ایم.
وی با اشاره به حوزه دانش های علمی کاربردی بیان داشت: خوشبختانه در این زمینه رتبه نخست را حائز هستیم و در این حوزه بیش از 80 هزار دانشجو داریم که در رشته های مختلف از جمله دانشجوهای فناور محور در مقطع ارشد، مشغول به تحصیل هستند. در حال حاضر در دانشگاه های علم و فرهنگ و هنرمان دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه باید یکسری از واحدهای درسی را بگذرانند که رویکرد دانشگاه های نسل سومی است یعنی این رویکردها بر اساس رشته های تخصصی شان و نیاز بازار کارشان اتخاذ شده است.
وی خاطرنشان ساخت: ورودی های دانشگاه های علمی کاربردی و آموزش عالی مان به دلیل اینکه افراد فارغ التحصیل آن دانشگاه ها، شانس موفقیت در بازار کارشان بیشتر است، علاقه مندان بیشتری دارند. در کنار این دو حوزه، دوره های مکمل را داریم که دوره های آموزش تخصصی مان با مهارت پیشرفته است.
کیا با اشاره به 600 هزار دانشجویی که در مراکز تخصصی آموزش می بینند، گفت: این دوره های آموزشی بر اساس تغییرات تکنولوژی و فناوری روز طراحی شده است که از این فضا می توانند برای ورود به بازار کار استفاده کنند. ما بر اساس قراردادی که بسته ایم، هم اکنون تامین کننده نیروهای تخصصی در پارس جنوبی هستیم و همچنین تامین کننده نیروهای کمک پرستار که در بدو استخدام در حوزه های سلامت وزارت بهداشت هستند نیز می باشیم.
مدیر کل دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی جهاد دانشگاهی در بیان دستاوردها اظهار داشت: در حوزه فرهنگی راه اندازی خبرگزاری ایسنا را داشته ایم و اولین رسانه غیر دولتی بود که در کشور شکل گرفت و پس از این به عنوان یک الگو برای سازمان های دیگر مطرح شد که نتیجه آن نشر رسانه، در کشور بود.
وی از راه اندازی خبرگزاری ایکنا به عنوان دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی یاد کرد و بیان داشت: ایکنا رسانه ای ملی برای سازمان علوم قرآنی است که برنامه های متنوعی در جهت نشر علوم قرآنی دارد.
برنامه "گفتوگوی علمی" با موضوع دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه خودکفایی و با حضور مهندس ولی الله روشن مدیر کل دفتر نیاز سنجی و پروژه یابی پژوهشی جهاد دانشگاهی و مهندس محمد کیا مدیر کل دفتر نیازسنجی و پروژه یابی آموزشی جهاد دانشگاهی روانه آنتن شد.
No tags for this post.