نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زنان در برابر آسیب های مغزی مقاوم تر از مردان هستند

پژوهشگران اعلام کردند ، پروتئینی در بدن انسان شناسایی شده که باعث می شود زنان بتوانند بهتر در برابر آسیب های مغزی مقاومت کنند.  آمارها نشان می دهند ، نوزادان پسر نسبت به عارضه آنسفالوپاتی ایسکمیک هیپوکسیک که یک نوع آسیب مغزی محسوب می شود، بیشتر از نوزادان دختر آسیب پذیر هستند. دانشمندان و محققان با آگاهی از این مساله به بررسی علت آن پرداختند که چرا این تفاوت جنسیتی باعث تفاوت میزان آسیب های مغزی می شود.

مردم اغلب فکر می کنند که تفاوت جنسی بیولوژیکی فقط پس از بلوغ ایجاد می شود در حالی که این مساله از رحم مادر آغاز شده  و تا مرگ همراه فرد بوده و بین زن و مرد متفاوت است.

این نوع از آسیب مغزی که ممکن است در اثر عوارض بارداری و یا زایمان از جمله کمبود اکسیژن و یا کاهش جریان خون ایجاد شود ، می تواند منجر به اختلالات عصبی طولانی مدت مانند اختلالات یادگیری، فلج مغزی و یا حتی مرگ شود.

پلین چینگیز استادیار دانشگاه ویسکانسین- مدیسون در ایالات متحده امریکا در رابطه با تفاوت های جنسیتی می گوید: مردم اغلب فکر می کنند که تفاوت جنسی بیولوژیکی فقط پس از بلوغ ایجاد می شود در حالی که این مساله از رحم مادر آغاز شده  و تا مرگ همراه فرد بوده و بین زن و مرد متفاوت است.

او در ادامه توضیحات خود  می افزاید : بنابراین روش های درمانی یکسان نمی تواند هم برای نوزادان دختر و هم برای نوزاد پس موثر باشد . ما نیازمند پیشرفت هایی علمی در ارائه  روش های درمانی موثر برای هر گروه جنسی به طور جداگانه هستیم.

محققان در تحقیقات جدید خود، پروتئینی به نام گیرنده استروژن را شناسایی کردند که در مغز موش های نر و ماده هر دو وجود دارد اما سطح آن در موش های ماده بیشتر است که باعث حفاظت آن ها در برابر آسیب مغزی آنسفالوپاتی ایسکمیک هیپوکسیک می شود.

هنگامی که پژوهشگران مغز موش های نر و ماده را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند ، دریافتند که مغز هر دو گره توانایی ساخت پروتئین گیرنده استروژن را دارند اما در زمان کمبود اکسیژن ، کاهش جریان خون و یا هر عامل خطرساز مغزی دیگر ، سطح این پروتئین در موش های ماده به طور قابل توجهی بیشتر از موش های نر است.

لازم به ذکر است که سرپرست این تیم پژوهشی تاکید کرد که در شرایط عادی مغز موش های نر و ماده به طور مشابه دارای پروتئین گیرنده استروژن هستند.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله eNeuro به چاپ رسیده و قابل درسترسی است.

ترجمه : فاطمه کردی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل