نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساختار سنگ نگاری منطقه خواجه مراد مشهد

مجموعه پلوتونیك خواجه مراد در جنوب شرقی مشهد شامل گرانودیوریت هایی است كه توسط دایك هایی از آپلیت و پگماتیت گرانیتی و مونزوگرانیت های جوان تر قطع شده اند. شایان ذکر است که آپلیت ها از دید كانی شناسی شامل كانی های كوارتز، فلدسپار (آلبیت تا ارتوكلاز و میكروكلین)، مسكوویت و كانی های فرعی گارنت (آلماندین – اسپسارتین)، تورمالین، بیوتیت و ایلمنیت هستند.

بر پایه شواهد صحرایی و ژئوشیمی سنگ كل مشخص شده است که منشا مذاب های آپلیت – پگماتیت گارنت دار مرتبط با مونزوگرانیت های نوع S و محصول تفریق مذاب ها در مراحل پایانی تبلور است كه در كمربند برخورد قاره ای تشكیل شده اند.

از سوی دیگر نیز پگماتیت ها نیز شامل كوارتز ، فلدسپار (آلبیت تا الیگوكلاز، ارتوكلاز و میكروكلین)، مسكوویت و مقدار كمی گارنت (آلماندین – اسپسارتین)، تورمالین، ایلمنیت، بریل و كلمبیت هستند.

بر پایه شواهد كانی شناسی و ژئوشیمیایی مشخص گشته است که پگماتیت های خواجه مراد از پگماتیت های نوع عناصر كمیاب لیتیم دار (RE-Li) و مربوط به خانواده پگماتیت های لیتیم- سزیم- تانتالیم (LCT) هستند.

علاوه بر این نیز بر پایه شواهد صحرایی و ژئوشیمی سنگ كل مشخص شده است که منشا مذاب های آپلیت – پگماتیت گارنت دار مرتبط با مونزوگرانیت های نوع S و محصول تفریق مذاب ها در مراحل پایانی تبلور است كه در كمربند برخورد قاره ای تشكیل شده اند.

منبع: رامین صمدی، نرگس شیردشت زاده، هیروشی كاواباتا،  1394. سنگ نگاری و خاستگاه دایك های آپلیت- پگماتیت و گرانیتویید خواجه مراد (جنوب شرقی مشهد، ایران)، فصلنامه علوم زمین ، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل