نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پساتحریم و ایجاد فرصت های نو برای شرکت های دانش بنیان

به گفته کارشناسان با توجه به موج جدید در تکنولوژی های تک، فناوری اطلاعات و دانش سلولی و مولکولی که با استقبال بسیار خوب بازارهای جهانی روبرو است و نیز درامدهای سرشار در این بخش ها، امید فراوانی برای شرکت های دانش بنیان کشور وجود دارد که عمدتا مجموعه ای متشکل از جوانان تحصیلکرده و نخبه دانشگاهی هستند. 
در نخستین جشنواره ملی هوانوردی که 14 تا 16 بهمن ماه امسال در مازندران برگزار شد ، شرکت های دانش بنیان در عرصه هوانوردی از استان های کشور با نمایش گذاشتن تولیدات خود، نشان دادند با تلاش و پشتکار توانایی رقابت با رقبای خارجی خود را دارند . 
سارا غفاری مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان استان فارس در گفت وگو با ایرنا به سابقه فعالیت شرکت دانش بنیان زیر پوشش خود پرداخت و گفت : از سال 1389 با سرمایه گذاری اندک هفت دانشجوی جوان رشته های هوا و فضا ، فیزیک ، مدیریت و الکترونیک فعالیت خود را در شیراز آغاز کردیم . 
وی به انجام کارهای تحقیقاتی طولانی مدت توسط اعضای این شرکت اشاره و ادامه داد : پس از دو سال و نیم کار تحقیقاتی اعضای این شرکت ، موفق به ساخت نخستین پهباد محلول پاش زمین های کشاورزی شدیم. 
غفاری ادامه داد : هر پهباد محلول پاش قادر است که 9 الی 12 لیتر سم را در مدت 15 الی 20 دقیقه 60 هکتار زمین را سم پاشی بکند. 
وی گفت : این پهباد بسیار قابل استفاده و مناسب برای استان های دارای زمین های کشاورزی از جمله مازندران است زیرا با این پهباد مدت زمان سم پاشی و هزینه برای پرداخت دستمزد کارگران بسیار کاهش می یابد . 
وی قیمت این محصول را در بازار 970 میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد : در صورت حمایت و افزایش تولید این قیمت به یک سوم نیز کاهش خواهد یافت . 
وی با اشاره به اینکه پهباد محلول پاش این شرکت دانش بنیان در داخل کشور بازار خوبی دارد، اظهار کرد : به دنبال بازارهای خارج از کشور هستیم . 
غفاری از دوران پسا تحریم به عنوان زمان بازگشایی درهای جدید به روی کشور و شرکت های دانش بنیان یاد کرد و گفت: اکنون بازارهای خارجی محل خوبی برای عرضه محصولات شرکت های دانش بنیان ایران است . 
وی به تماس اخیر اتاق بازرگانی ایران مبنی بر تقاضای کشورهای دیگر برای خرید پهباد محلول پاش این شرکت افزود : کشورهای حوزه آفریقای شمالی اکنون نخستین مشتریان خارجی برای این محصول هستند. 
غفاری از دیگر نتایج پساتحریم به جذب تحصلکردگان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد : اکنون برای بخش های تخصصی شرکت دانش بنیان خود به نیروی انسانی نیاز داریم و تقاضای تحصیلکردگان کشورهای خارجی از جمله آمریکا با مدارک بالاتر از دکتری را برای این منظور داریم . 
مصطفی سرخیل ، رئیس یکی از شرکت های دانش بنیان در صنعت هوانوردی گفت : از سال 1393 این شرکت فعالیت خود را در فرودگاه بین المللی پیام واقع در استان البرز با عضویت پنج نفر از نیروهای تحصیلکرده رشته های هوایی با سرمایه محدود و اندک اعضا آغاز کرد . 
وی، علاوه بر انجام کارهای تحقیقاتی ، تولید ، تعمیر و ساخت هلی کوپتر را از جمله فعالیت های شرکت برشمرد . 
این عضو شرکت دانش بنیان هوانوردی البرز افزود : در جدیدترین ابداع ، مبتکران این شرکت وسیله خودران ( برد الکترونیکی چرخدار که قابلیت حرکت بر سطوح ناهموار ، هموار و آب را دارد) را ساختند. 
وی ادامه داد : این وسیله با کاربرد تفریحی، خدماتی و امدادی ، وسیله برای مدیریت در بحران ، امداد و نجات و جستجو است. 
سرخیل گفت که در حال حاضر نمونه هایی از این وسیله تولید کشورهای دیگر به صورت واردانی وجود دارد که افراد به صورت شخصی و برای استفاده تفریحی آن را خریداری کردند . 
وی ادامه داد : نمونه خارجی این وسیله 200 میلیون ریال هزینه دارد و اما قیمت تولیدی این شرکت 45 میلیون ریال است . 
به گفته سرخیل تولید این وسیله در صورت حمایت و پرداخت تسهیلات با کارمزد پایین می تواند در ممانعت از خروج سرمایه ایران به دیگر کشورها تاثیر بسزایی داشته باشد . 
این تحصلکرده رشته خلبانی گفت که پسا تحریم اثرات خود را در بازار شرکت های دانش بنیان کشور گذاشته است و امروز شاهد بازگشایی بازارهای خارجی برای محصولات محققان شرکت های دانش بنیان هستیم . 
وی از تقاضای خرید خودران تولیدی شرکتش از سوی کشورهای خارجی خبرداد و ادامه داد : استرالیا و بلژیک متقاضی خرید این محصولات هستند. 
سعید باقر صاد که کارشناس فنی شرکت دانش بنیانی در اصفهان است و در تولید رنگ هواپیماها فعالیت دارد گفت: تولیدات این شرکت از نظر استانداردهای مورد نظر جهانی مورد تایید است و گواهینامه های لازم از اتحادیه های مختلف جهانی در این زمینه را دارد . 
وی ادامه داد : این شرکت با انجام تحقیقاتی توانسته است که به فرمول رنگی برای هواپیما دست یابد که به نوعی دستاورد جدید در این زمینه در کشور به شمار می رود. 
باقرصاد ادامه داد : در حالیکه تا پیش از تولید رنگ این شرکت ، شرکتهای هواپیمایی کشور مجبور به تهیه رنگ از دیگر کشورها بودند و اکنون این ظرفیت و فضا در کشور خودمان فراهم شده است . 
وی افزود : پسا تحریم امیدی در شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده تا بازارهای کشورهای خارجی مقصد تولیداتشان باشد . 
وی با اشاره به اینکه تولیدات شرکتش مازاد نیاز داخلی است ، ادامه داد : اخیرا با کشور عراق برای صادرات رنگ تولیدی شرکت خود جلسه داشته ایم . 
رئیس پارک علم و فناوری مازندران از پساتحریم و ایجاد توافق بین ایران و کشورهای بزرگ جهانی به عنوان فرصتی برای کشور به ویژه بیشترین فرصت را مربوط به حوزه فناوری دانست . 
علی معتمدزادگان به خبرنگار ایرنا گفت : به طور قطع و یقین ما با صادرات محصولات ، فرصت اعلام حضور در دنیا را داریم و گسترش فناوری های جدیدی به عنوان نکته ای که در دوران پساتحریم می بایست مورد توجه و دقت نظر قرار بگیرد چرا که تاکنون تجاری نشده اند. 
وی افزود : با رفع تحریم ها تهیه قطعات، تجهیزات پیشرفته و مواد اولیه مورد نیاز برای فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی بدون واسطه و با هزینه های کمتر از شرکت های معتبر خارجی امکان پذیر می شود و از این فرصت باید برای توسعه فعالیت های علمی نهایت بهره را برد. 
رئیس پارک علم و فناوری مازندران، افزایش همکاری با دانشگاه های معتبر خارجی و استفاده از توان استادان و کارشناسان برجسته خارجی را از جمله مزایای دوران پساتحریم اعلام کرد و گفت: عزم و اراده مسئولان و دست اندرکاران این حوزه باید در راستای کسب فناوری ها جهت دهی شود. 
وی ادامه داد : پساتحریم و ایجاد فرصت ارتباط راحت و بی دغدغه با صنایع مطرح کشورهای خارجی، کمک می کند که ما در زمینه بهبود و توسعه محصولات جدید هم فعالیت داشته باشیم. 
رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت : با توجه به اینکه شرایط رقابت برابر محققان ایرانی در عرصه های جهانی تاکنون به خوبی فراهم نبوده است، وقتی فضا بازتر شود قادر به ثبت اختراعات و ارائه محصولات جدید در عرصه بین المللی از طرف جوانان نخبه ایرانی خواهیم بود. 
معتمدزادگان با توجه به شرایط کشور، حضور شرکت های خارجی اجتناب ناپذیر است اما باید از توان آنها در انتقال تکنولوژی و فناوری های پیشرفته بهره های لازم را برد و همچنین حضور آنها در ایران باید منوط به انتقال فناوری باشد. 
وی در مورد لزوم همکاری مناسب شرکت های خارجی معتبر با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی گفت: با مدیریت مناسب توسعه این همکاری ها، می توان شاهد انتقال تکنولوژی و فناوری به کشور باشیم. 
معتمدزادگان تاکید کرد: همه راه هایی که ما را آسان تر و سریع تر به توسعه همه جانبه فناورانه می رساند، باید مدنظر قرار گیرد. 
وی گفت: دوران پساتحریم فرصتی مناسب است تا برخی پروژه های مهم با سرعت بیشتری اجرا شود و علاوه بر آن بتوانیم دانش و تکنولوژی روز دنیا را به دست آوریم.
مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به ضرورت ورود فناوری های نوین برای پیشرفت کشور در عرصه های گوناگون، گفت: در برخی از صنایع پیشرفته به انتقال فناوری نیاز مبرم داریم و از این رو نباید زمان زیادی را از دست دهیم، بلکه باید از طریق همکاری های فناورانه به توسعه محصولات با فناوری پیشرفته در کشور اقدام کنیم. 
اسماعیل قادری فر با بیان این که انتقال دانش فنی نقش پررنگی در توسعه محصولات فناورانه در کشور دارد، اظهار کرد: افزایش سطح تعاملات و همکاری های علمی و فناورانه با دانشگاه های برتر و مطرح دنیا یکی از پیامدهای مثبت توافق هسته ای به شمار می رود. 
به گفته وی، اتحادهای راهبردی فناورانه، انتقال فناوری از کشورهای پیشگام و همچنین اکتساب درون زای فناوری از طریق پرداختن به فعالیت های تحقیق و توسعه با منطق نوآوری باز، از جمله راه هایی است که می تواند باعث پیشرفت کشور در زمینه فناوری شود. 
قادری فر گفت: به دلیل این که دست یابی به برخی قابلیت های فناورانه زمان بر است، باید از این فرصت زمانی به خوبی بهره ببریم و اتحادهای راهبردی فناورانه با شرکت های معتبر را برای توسعه محصولات فناورانه در دستور کار خود قرار دهیم. 
وی با تاکید بر ضرورت نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان کشور در سطح بین المللی افزود: شرکت های دانش بنیان می توانند با توسعه محصولات خودشان در مقیاس بین المللی، کیفیت و میزان فعالیت های خود را ارتقاء دهند و در سطح بین المللی ظاهر شوند . 
مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: این توافقات فرصتی را در اختیار ما قرار می دهد تا علاوه بر خرید محصولات و تجهیزات، اقدام به انتقال دانش فنی و یادگیری فناورانه از کشورهای پیش گام اقدام کنیم و از این راه بتوانیم در بلندمدت، بازارهای داخلی و خارجی را مورد هدف قرار دهیم. 
قادری فر با بیان این که دوران پسا تحریم باید با هوشمندی تمام طی شود، گفت: دانشگاه ها، موسسات علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان باید از فرصتی که در دوران پسا تحریم ایجاد می کند، نهایت استفاده را ببرند تا بتوانیم در بسیاری از حوزه های فناورانه به شکوفایی دست پیدا کنیم. 
اسماعیل قادری فر با تاکید بر این که دستکم 50 درصد از درآمد تولید ناخالص ملی باید مبتنی بر اقتصاد فناورانه باشد ، افزود : برای رسیدن به این هدف باید ایده های فناورانه را در تمامی بخش ها و حوزه ها مورد توجه قرار دهیم .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل