نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جوان سازی پوست با نخ و سوزن !

دکتر سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست دراین خصوص گفت: با افزایش سن به دلیل افت کلاژنهای موجود در پوست ،پوست دچار شلی وافتادگی می‌شود که این افتادگی پوست بخصوص در ناحیه زیر فک وچانه بیشتر است که به صورت غبغب ،افتادگی پوست ،آویزان شدن دو سمت صورت به سمت پایین وافت ابروها خود را نشان می‌دهد.

کاهش سن افتادگی پوست نسبت به گذشته

از دیرباز افراد به دنبال اکسیر جوانی بوده‌اند بطوریکه در گذشته بیشتر با اعمال جراحی پلاستیک و باز کردن پوست وکشیدن وفیکس کردن عضلات زیرین وبریدن پوست اضافی صورت، اقدام به رفع افتادگی پوست می‌کردند؛در سالهای اخیر با ورود روشهای جدید وکمتر تهاجمی روشهای جراحی کمتر شد مضاف بر اینکه افراد از سنین کمتر نسبت به سابق بیشتر به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهند ودر سنین بالاتری دچار اینگونه افتهای پوستی می‌شوند. استفاده از ضدآفتاب از سنین پایین کمک بسیاری به این مسأله کرده وباعث شده الیاف کلاژن که در اثر امواج ماورای بنفش تخریب می‌شوند دیرتر تخریب شوند.از طرفی تغذیه مناسب و انجام ورزشهای مناسب ودوری از استرس واستفاده از کرمهای مراقبتی پوست از سنین پایین ،شلی پوست را به تأخیر می‌اندازد.

روش قدیمی استفاده از نخ

این استاد دانشگاه در ادامه افزود:استفاده از روشهایی نظیر میکرودرم و پیلینیگ،هایپوآراف،آر اف فرکشنال وسی ای توی فرکشنال همه به منظور درمان افتادگی پوست در سالهای اخیر ابداع شدند؛اخیرا روشی بنام لیفت با نخ در کشور ارائه شده که از 12 سال پیش با نخهایی انجام می‌شد که ابتکاری توسط پزشکان روسی بود.این نخها ابتدا در سایزهای مختلف تولید شدند که جنس مواد آنها قابل جذب در پوست نبودندودر قسمت وسط هر نخ یک سری دندانه در دو جهت مختلف تعبیه شده بود.زمانیکه این نخ را وارد پوست می‌کردند این خارها در لابلای الیاف قرار می‌گرفتند و ثابت می‌شدند.

روش کار به این صورت بود که در قسمتی از پوست که نیاز به لیفت داشت برشی کوچک بعد از بیحسی داده می‌شد که معمولا این بیحسی بصورت بلوک عصبی است .سپس با کانولا نخ را وارد پوست کرده وسپس پوست را کشیده وجمع می‌کردند بطوریکه در کنار گوش مقداری پوست بصورت اضافه و چروک چروک باقی می‌ماند ونخها در پوست بیمار ماندگار بود.

وی افزود: بعدها پزشکان متوجه شدند که بعد از مدتی این نخها ایجاد التهاب کرده وبالطبع این امری طبیعی بود زیرا هر جسم خارجی که در پوست باقی بماند ایجاد التهاب می‌کند و این التهاب می‌تواند سلولهایی را که تولید کلاژن وفیبروز می‌کند را در آن ناحیه بیشتر کند ، این خاصیت التهاب وتجمع سلولهایی که تولید کلاژن می‌کردند باعث شد که این منطقه پوست سفت تری پیدا کرده ولیفت را بهتر انجام دهد.اما بعدها متوجه شدند این نخها با افزایش سن بیمار وکاهش چربی زیر پوست قابل مشاهده بوده و بصورت برجستگیهای خط مانند نشان داده می‌شود،مضاف بر اینکه در برخی ازموارد این التهاب به حدی زیاد بود که برای فرد مشکل آفرین می‌شد با قرمزی وخارش همراه بود.از طرفی در مواردی جابجایی نخها موجب می‌شد از یک طرف سر نخ به پوست راه پیدا کرده وبصورت جوشگاهی خود را نشان دهد واز پوست بیرون بزند که به دنبال خود عفونت والتهاب را به همراه داشت.

ماندگاری پایین

دکتر ابراهیم زاده ضمن اشاره به این موضوع که در سالهای اخیر استفاده از نخهای قابل جذب برای این کار جایگزین نخهای غیرقابل جذب شد گفت: این نخها سرعت جذب پایینی داشتند که خاصیت التهاب زایی آنها حفظ شود ولیکن بعد از مدتی جذب شوند تا التهاب طولانی مدت نخهای اولیه را نداشته باشد. بهترین نخهای موجود در بازار ایران از نوع کره ای هستند وتنها مشکلی که دارند این است که این نخها اگرچه گفته می‌شود تا دوسال ماندگاری دارند لیکن اغلب افراد بعد از سه تا شش ماه احساس می‌کنند ،پوستشان به حالت اولیه باز گشته ونخها زودتر جذب شده اند.در واقع سرعت جذب نخها در افراد مختلف متفاوت است ومضاف بر اینکه با وجود همه طرفندهایی که اندیشیده شده مواردی دیده شده که نخ از نقطه‌ای از پوست سربرآورده است.

 سومین مشکل این نخها این است که این روش برای افرادیکه پوستهای خیلی شلی دارند وبه شدت لاغر هستند موثر است وبرای افرادیکه صورت پری دارند وچاق تر هستند تصور اینکه بتوان این حجم از پوست را لیفت کرد وبدون اینکه بجایی فیکس شود ممکن نیست واگر انجام شود به سرعت برگشت پذیر است.

عوارض دیگری نظیر عفونت،التهابها وعدم رضایت بیمار موجب می‌شود که این روش به عنوان روش کارامدی در نظر گرفته نشود وباید منتظر ماند تا تکنولوژی بهتری در خصوص تولید این نخها ابداع شود و شرکتهای بنام تری در سطح دنیا اقدام به تولید این نخها با حذف مشکلات فعلی آنها بنمایند .

توصیه متخصصان را جدی بگیرید

این متخصص پوست اظهار داشت: توصیه فعلی ما این است که افراد از روشهای شناخته تر شده قبلی برای درمان افتادگی پوست استفاده کنند و استفاده از این روش را موکول به زمانی کنند که نخهای با کیفیت تری وارد بازار شوند وبهتر بتوان از این روش مدد گرفت.

نکته مهم این است که افرادیکه بیماریهای خود ایمنی دارند به هیچ عنوان نباید از این روش استفاده کنند زیرا ورود هر جسم خارجی به بدن این افراد بیماری آنها را تشدید می‌کند. افرادیکه بیماریهای عفونی دارند گروه دیگری هستند که باید از این کار خودداری کنند،افرادیکه اختلال بیماریهای خونریزی دهنده دارند نباید از اینگونه روشها استفاده کنند وبطور کلی تمامی افراد بهتر است این اقدام را با تفکر بیشتر و بعد از اینکه کارآزماییهای بیشتری دراینباره شد انجام دهند

 

گزارش : اعظم صفائی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل