به گزارش معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر کمال خرازی در جلسه هم اندیشی مدیران ستاد راهبردی توسعه علوم و فناوری های شناختی و مدیران دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص علوم شناختی، جایگاه آن در ایران و جهان و نیز راهکارهای توسعه همکاری های در محل دانشگاه علامه طباطبایی افزود: تحولات اخیر در حوزه علوم و فناوری های شناختی، بویژه فعالیت دانشگاه های خارج از کشوردرحوزه مدیریت و علوم اجتماعی، در مواردی نظیر eye tracking در تصمیم گیری، علوم شناختی را یک حوزه گسترده و نه صرفاً یک رشته باید دانست.
به گفته وی، هم اکنون یک سوم مقالات رشته های پزشکی در حوزه علوم و فناوری های شناختی است و در رشته های دیگر، بیش از یک چهارم یا یک پنجم مقالات در حوزه های مرتبط با کارکردهای شناختی مغز است.
خرازی گفت: درحوزه آموزش باید هم دربخش دانشگاهی و هم دربخش عمومی فعالیت کرد و در این راستا در بخش عمومی امسال درهفته اول اسفند هفته آگاهی از مغز برگزار خواهد شد.
خرازی بیان کرد: از آنجا که علوم شناختی با همه حوزه های علوم انسانی در تعامل است، انتظار می رود این دانشگاه کارهای برجسته ای را با دیگر دانشگاه ها، در این حوزه انجام دهد.
وی همچنین در ارتباط با معرفی علوم و فناوری های شناختی به عنوان یکی از فناوری های همگرای هزاره جدید، اظهار کرد: در کشورهای پیشتاز، نگرش شناختی در علوم انسانی غالب است .
خرازی با اشاره به تأثیرگذاری علوم و فناوری های شناختی درآموزش و پرورش شناختی یا مدیریت شناختی و تأثیر آن در مطالعات یادگیری افزود: می توان اطلاعات را به عنوان یک nodeو دانش را Connection بین node ها در نظر گرفت. در شبکه های اجتماعی ارتباطات افقی بین افراد مانند ارتباط بین نورونها است و هرچه تعامل بیشتری صورت گیرد دانش و اطلاعات بیشتری تولید خواهد شد.
وی بیان کرد: نکته جالب دیگر اینکه اگر القاء غیرمستقیم و ناخودآگاه باشد، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. همچنین می توان نوخاستگی در اجتماعات انسانی و بسیاری مسایل اجتماعی را با توجه به مدل های ذهنی افراد تحلیل و پیش بینی کرد.
نقش محوری علوم و فناوری های شناختی در توسعه پایدار کشور
همچنین مجید نیلی، رئیس گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت به نقش محوری علوم و فناوری های شناختی در توسعه پایدار کشور اشاره کرد و گفت: علوم و فناوری های شناختی در حوزه علوم انسانی، یک تغییر پارادیم لحاظ می شود، به عبارت بهتر لازم است دانشجویان علوم انسانی با استفاده از تکنیک های جدید علوم و فناوری های شناختی بیاموزند که چگونه از داخل مغز به مسایل علوم انسانی نگاه کنند.
وی در پایان با اشاره به برخی از فعالیت های گروه پژوهش از اساتید دعوت کردند با مطالعه آیین نامه های ستاد هرچه بیشتر از حمایت های موجود در گسترش حوزه علوم و فناوری های شناختی در رشته تخصصی خود بهره گیرند.