مبارزه بابیماری سوختگی شمشاد در جنگل های هیرکانی شمال ایران

 یزدانفر آهنگران درگفت وگو با  ایرنا افزود: این بیماری در بسیاری از شمشادستان های شمال کشور، از جلگه تا ارتفاع هزار و 500 متری از سطح دریای آزاد موجب خشکیدگی کامل درختان و نهال های شمشاد شده است.

وی تاکید کرد: در بسیاری از مناطق نیز درختان و درختچه های موجود به صورت نیمه آلوده و با ظاهری سبز و نیمه خزان وجود دارند.
این کارشناس ارشد گیاه پزشکی بیان کرد: اعتبار تصویب شده برای سال 1394 و از محل طرح صیانت از جنگل های شمال، 51 میلیارد و 500 میلیون ریال است که در حدود پنج میلیارد ریال آن اختصاص به گیاه پزشکی دارد.
آهنگران اظهار داشت: با توجه به رفتارهای ویژه و بسیار مخرب قارچ عامل بیماری سوختگی، ازجمله بقا و زنده مانی، نیازهای دمایی و رطوبتی، چندچرخه ای (Polycyclic) بودن، مدت زمان آلوده سازی،تولید هاگ فراوان، سرعت انتشار آلودگی، نحوه انتقال و انتشار، میزبان های ویژه، اغلبِ رویشگاه های شمشاد در جنگل های هیرکانی کمابیش آلوده شده است.
به گفته کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در مناطق آلوده بر اساس دستور کار صادر شده از کارگروه گیاه پزشکی سازمان جنگل ها، برنامه واپایش بهداشتی در نظر گرفته شده و به استان های شمالی ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: تهیه دستور کار بهداشتی برای واپایش بیماری به همت کارگروه گیاه پزشکی سازمان جنگل ها از جمله اقداماتی است که محتوای آن تدوین و به استان های شمالی ابلاغ شده است.
آهنگران تصریح کرد: بر طبق این دستور کار، تاکنون اقداماتی همچون هرس، جمع آوری بقایای آلوده برگ ها و سرشاخه ها و امحای آنها در پارک جنگلی سی سنگان، منطقه شاهبند نکا، چشمه بلبل بندرگز، آستارا، شفت، سیاهکل، رشت اجرا شده است.
کارشناس ارشد گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، یادآور شد: بالا بودن هزینه های ناشی از اجرای برنامه، شرایط جوی و عارضه نگاری (topography) و به تبع آن سختی شرایط کار از تنگناها و معضلات اصلی اجرای پروژه مبارزه با بیماری سوختگی است.
وی تاکید کرد: بیماری سوختگی شمشاد (blight Boxwood) در ایران نخستین بار در سال 1389 در جنگل های آستارا و تالش دیده شد و هم اکنون تا جنگل های استان گلستان گسترش یافته است.
به گفته آهنگران، عامل این بیماری، نوعی قارچ با نام علمی چیلیندروکلادیوم بوکسیکولا (Cylindrocladium buxicola) یا کالونکتریا سودوناویکولاتا (Calonectria pseudonaviculata) است و باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.
شمشاد هیرکانی با نام علمی Buxus hyrcana Pojark درختی همیشه سبز و بومی در جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا