نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسترش ارتباطات بین المللی بدون توجه به انتقال فناوری، خسارت بار است

دکتر وحید احمدی روز یکشنبه در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: رویکرد اصلی وزارت علوم، ماموریت گرا و کارآفرین کردن دانشگاه هاست و برای این کار راهی نداریم به جز این که دانشگاه ها را با حوزه تقاضا مرتبط کنیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت جزء پیشگامان این عرصه است.
وی افزود: اکنون در دوران پساتحریم هستیم و انتظار می رود فضا برای به روز کردن فعالیت های صنعتی و معدنی کشور فراهم شود و در روزها و هفته های جاری شاهد انعقاد قراردادهای بزرگ بین المللی در بسیاری از صنایع همچون ناوگان هوایی و خودرو سازی باشیم .
احمدی با هشدار نسبت به این که اگر ارتباطات بین المللی ما بر مبنای دانش بنیان و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه ها نباشد، قطعا دچار خسارت خواهیم شد، ادامه داد: بنابراین، این تعاملات و قراردادها باید به انتقال دانش فنی، انتقال فناوری و تحقیق و توسعه به داخل کشور و استفاده از فضای سرمایه گذاری های خارجی منجر شود.
وی تصریح کرد: اگر از این ظرفیت ها و فضای فراهم شده با هوشمندی استفاده کنیم، صنعت ما پیشرفت خواهد کرد و تجربیات تلخ گذشته را تکرار نخواهیم کرد.
معاون وزیر علوم به سابقه طولانی صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت در ایران، سابقه زیادی در منطقه دارد، اما شاکله آن برپایه استفاده از توانمندی های دانشگاهی نبوده است و در صورت تداوم این روند، تحقیقات دانشگاه ها بدون استفاده می ماند و کتابخانه ای خواهد شد و صنعت ما نیز بهره مناسبی از این تحقیقات نخواهد برد.
وی جمعیت چهار میلیون و 800 هزار نفری دانشجویان و حدود 70 تا 100 هزار نفر عضو هیات علمی را از سرمایه های بزرگ و ارزشمند کشور برشمرد و گفت: چنانچه از این سرمایه به خوبی استفاده کنیم و ارتباطات موجود نیز به درستی حفظ شود، هم صنعت ما قدرتمند خواهد شد و هم علم ما موثر و با ضریب نفوذ بالا در جامعه خواهد بود و تعاملات علمی و توسعه صنعتی و اقتصادی ما مسیر درستی می پیماید.
مراسم امضای تفاهم نامه دانشگاه پیام نور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل معاونت پژوهشی این وزارتخانه و با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه روز یکشنبه به امضای 'علی اصغر توفیق' معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و 'علی اصغر رستمی ابوسعیدی' رئیس دانشگاه پیام نور رسید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل