نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضایعات کاغذ به آئروژل سازگار با محیط زیست تبدیل می شوند

 آئروژل یکی از سبک ترین مواد جامد جهان محسوب می شود که 99.8 درصد آن را هوا تشکیل داده است. این ماده در برابر حرارت مقاوم است و به عنوان عایق کاربردهای گسترده ای دارد.
پیش از این در ساخت آئروژل از سیلیس، به همراه مواد دیگری از جمله اکسیدمتال، انواع پلیمر، نانوتیوب های کربنی و گرافین استفاده می شد که ‏فرآیند پیچیده و پرهزینه ای بود. 
محققان دانشگاه ملی سنگاپور به تازگی موفق به تولید آئروژل، با استفاده از ضایعات کاغذ شده اند. این روش علاوه بر صرف انرژی و هزینه کمتر، مواد شیمیایی سمی کمتری منتشر می کند و سازگار با محیط زیست است.
این ماده از ترکیب آب با الیاف سلولز تولید می شود؛ سپس رزین پلیمری به این ترکیب اضافه می شود و با استفاده از انرژی صوتی، ذرات موجود در حلال تحریک می شوند. سپس این ترکیب در قالب ریخته می شود و به مدت 24 ساعت، در دمای منفی 18 درجه نگهداری می شود. پس از آن، قالب ها را به مدت دو روز در دمای منفی 98 درجه نگهداری می کنند تا مواد موجود در آن یخ بزند، سپس به مدت سه ساعت داخل فری با دمای 120 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. نتیجه نهایی یک ماده کدر غیر سمی، زیست تخریب پذیر، انعطاف پذیر، جاذب روغن و از نظر مکانیکی کاملا مستحکم است.
به گزارش ایرنا، وقتی این آئروژل با ماده ای به نام MTMS پوشش داده شود، خاصیت آب گریزی پیدا می کند و کاربرد فراوانی برای جلوگیری از نشت نفت دارد و مانند اسفنج نفت و دیگر مواد روغنی را جذب می کند. با استفاده از این ماده می توان 99 درصد از نفت جذب شده را بازیافت کرد.
یکی دیگر از کاربردهای این ماده، عایق بندی ساختمان است. آئروژل تولید شده توسط محققان سنگاپوری، در صنایع پزشکی و آرایشی بهداشتی نیز کاربرد دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل