نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه ژنتیکی نخستین انسان های مدرن

تحقیقات  یک پژوهش و مطالعه ژنتیکی جدید نشان می دهد که تقریبا 50 هزار سال پیش ، همه انسان های غیر آفریقایی به سرعت از یک جمعیت واحد جدا و پراکنده شده اند و در حدود 14 هزار و 500 سال پیش نیز یک برگشت عمده از مردم اروپا دیده می شود.

هنگامی که آخرین یخبندان در حدود 25 هزار سال پیش آغاز شد ، انسان های شکارچی و گردآورنده ها به سمت جنوب عقب نشینی کردند و این موضوع منجر به ظهور تنگنای ژنتیکی شد که احتملا این مساله باعث از دست رفتن این تک گروه شده است.

پژوهشگران و محققان در این مطالعات ،  ژنوم میتوکندری 35 انسان شکارچی و گردآورنده غذا را که در فاصله زمانی 35 هزار تا 7 هزار سال پیش در ایتالیا، آلمان، بلژیک، فرانسه ، رومانی و جمهوری چک زندگی می کردند ، مورد مطالعه قرار داده و بازسازی کردند.

قابل توجه است که دی ان ای میتوکندری سه تن از این افراد که محل زندگیشان در حال حاضر در بلژیک و فرانسه قرار دارد و در حدود 25 هزار سال پیش زندگی می کردند ، متعلق به تک گروهM. Haplogroup  بوده که در حال حاضر در آسیا، استرالیا و بومیان آمریکا بسیار معمول است اما هنوز در اروپا پیدا نشده است. این مساله نشان می دهد که  مهاجرت های متعددی در بین جوامع انسان های باستانی صورت گرفته است.

کوزیمو پوست از دانشگاه توبینگن و از پزوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : هنگامی که آخرین یخبندان در حدود 25 هزار سال پیش آغاز شد ، انسان های شکارچی – گردآورنده ها به سمت جنوب عقب نشینی کردند و این موضوع منجر به ظهور تنگنای ژنتیکی شد که احتملا این مساله باعث از دست رفتن این تک گروه شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده، این مطالعات و بررسی های ژنتیکی نشان می دهند  افرادی که از سرمای آخرین یخبندان جان سالم به در بردند توسط گروهی از انسان هایی که در محلی دیگر زندگی می کرده اند،  جایگزین شدند.

منبع : eurekalert

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل