نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بررسی تاریخی بیماری مزمن انسدادی ریه و آمفیزم

بررسی های جدید دانشمندان  نشان می دهند که کمبود آلفا 1 آنتی‌تریپسین می تواند به شروع ابتلا به بیماری ناتوان کننده و مزمن انسدادی ریه و آمفیزم کمک کند.

وایکینگ ها با خوردن غذاهای آلوده  به این کرم های انگلی آلوده شده و این موضوع باعث سرایت بیماری به ارگان های مختلف آن ها از جمله ریه ها و کبد جایی که پروتئازها باعث ایجاد این بیماری ها می شوند، شد .

آلفا 1 آنتی‌تریپسین یکی از پروتئین های فاز حاد است که توسط کبد تولید و وارد جریان خون می‌ شود. این پروتئین یک مهارکننده سرین پروتئاز است و آنزیم های مختلفی مانند الاستاز نوتروفیل‌ها را مهار می‌ کند. در حقیقت آلفا 1 آنتی‌تریپسین از ریه ها و کبد در برابر آنزیم های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن محافظت می کند اما این آنزیم ها که پروتئاز نامیده می شوند ، توسط کرم های انگلی نیز تولید می شوند.

ریچارد پلیس از دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول به همراه تیمی از دانشمندان معتقد است که اشکال انحرافی آلفا 1 آنتی‌تریپسین بیش از دو هزار سال پیش در واکینگ ها برای مقابله با  هجوم این کرم ها ایجاد شده است.

ریچارد پلیس در توضیحاتش اظهار داشت: وایکینگ ها با خوردن غذاهای آلوده  به این کرم های انگلی آلوده شده و این موضوع باعث سرایت بیماری به ارگان های مختلف آن ها از جمله ریه ها و کبد جایی که پروتئازها باعث ایجاد این بیماری ها می شوند، شد .

او در تکمیل توضیحاتش می گوید: بنابراین این اشکال انحرافی آلفا 1 آنتی‌تریپسین وایکینگ هایی را که دود تنباکویی مصرف نمی کردند در برابر این کرم ها محافظت کرد . تنها در قرن گذشته بوده که پزشکی مدرن توانسته راه درمانی برای از بین بردن این کرم های بیماری زا پیدا کند و جمعیت های انسانی را از ابتلا به این بیماری نجات دهد. در نتیجه این اشکال انحرافی آلفا 1 آنتی‌تریپسین که یک بار جمعیت انسانی را از انگل ها محافظت کرد در حال حاضر علت بیماری ناتوان کننده بیماری مزمن انسدادی ریه و آمفیزم به حساب می آید.

منبع: lstmed.ac.uk دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل