نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گسست از محیط های بالینی، چالش اصلی علوم پایه پزشکی است

دکتر محمد وجگانی روز شنبه در مراسم گشایش هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین و اولین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان اظهار داشت: در حال حاضر علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی، 15 هزار و 841 عضو هیات علمی در سراسر کشور دارد و در سال 94 تعداد پنج هزار و 739 دانشجوی کارشناسی ارشد در این رشته ها پذیرفته شدند.
وی تعداد دانشجویان دکتری تخصصی در این رشته ها را 763 نفر ذکر کرد و گفت: در سال 2015 میلادی، 15 هزار و 339 مقاله و تالیف علمی توسط محققان علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در مجلات معتبر علمی نمایه شد.
وجگانی به نقش علوم پایه پزشکی در آموزش، پژوهش و ارتقای رتبه بین المللی دانشگاه ها در علوم پزشکی و همچنین در عرصه خدمات تشخیصی آزمایشگاهی، خدمات بالینی، تولید علم و تولید دانش بنیان پزشکی اشاره کرد و گفت: با وجود پتانسیل های فراوان، مشکلات و چالش های جدی بر سر راه علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان وجود دارد.
وی در تشریح مشکلات این حوزه در بخش آموزش بیان داشت: محروم بودن گروه های آموزشی آزمایشگاهی و علوم پایه از عرصه خدمات بالینی و بیمارستان ها، تعطیل نگهداشتن اجرای قانون تحصیلات تکمیلی آزمایشگاهی مصوب سال 1367 و تضییع حقوق متخصصان تک رشته علوم آزمایشگاهی از جمله موانع آموزشی در این بخش است.
وجگانی، نبود پیش بینی و نیز ساختارهای مورد نیاز برای ورود علوم پایه پزشکی به عرصه تولید و فناوری را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد.
وی با انتقاد از بی توجهی به علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در محافل پزشکی، بر ضرورت تقویت ساختار تشکیلاتی علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی در وزارت بهداشت تاکید کرد.
رئیس جامعه آزمایشگاهیان ایران، پیشنهاد کرد کمیته مشترکی به منظور برنامه ریزی و سیاستگذاری آموزشی رشته های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی تشکیل شود و طرح جامعی جهت حضور رشته های این حوزه در مراکز درمانی و تحقیقاتی تدوین و ارائه شود.
هشتمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین و اولین کنگره علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان تا روز 19 بهمن ماه در محل سالن همایش های رازی ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل