نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انجام اعمال جراحی پیشرفته اندومتریوز نیازمند حضور تیمی از متخصصان زبده است

دکتر محمد مهدی آخوندی افزود: رتبه اول تا چهارم به ترتیب متعلق به مرکز آکسفورد با ۷۴ عمل جراحی، بیمارستانUCLH  لندن با ۶۷ عمل،CEMIG  در بیمارستان سنت پیترز با ۶۱ عمل و مرکز ویرال در لیورپول با ۵۸ مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جراحی های پیشرفته اندومتریوز ، مطابق با استانداردهای روز دنیا در کشور انجام میشود ، تاکید کرد: استفاده از استانداردهای بین المللی و حضور تیمی از متخصصان زبده در جراحی های پیشرفته اندومتریوز در مرکز درمان ناباروری ابن سینا باعث شده که این مرکز جزو مراکز پیشرو در انجام اینگونه اعمال جراحی در کشور باشد.

وی جراحی های پیشرفته اندومتریوز را شامل جراحی­هایی دانست که در آن به جز رحم و تخمدان­ها ، احشاء دیگر لگن مانند روده و لوله های حالب نیز درگیر بیماری شده باشند.

دکتر آخوندی تاکید کرد: لازم است که این نوع از اعمال جراحی ، توسط جراح زنان با تبحر و تجربه در انجام لاپاراسکوپی پیشرفته به ویژه درمان اندومتریوز، و با حضور تیمی از متخصصان مانند جراحان کولورکتال و اورولوژیست انجام شود، چرا که این جراحی ها بسیار حساس اند و گاهی چند ساعت به طول می­ انجامد.

دکتر شاهین خزعلی سرپرست تیم جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته و رییس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: ما از اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی بهBritish Society for Gynaecological Endoscopy  پیوستیم.

پیوستن به مراکز تحت نظارتBSGE  به این معنا است که تمامی جزییات اعمال جراحی و نتایج و عوارض احتمالی به این انجمن گزارش می­شود تا هم با مراکز انگلستان مقایسه شود و هم به انجام تحقیقات با حجم بزرگ درباره بیماری کمک کنیم. هر سال گروهی از جراحان انگلستان گزیده­ای از فیلم های این جراحی ها را بازدید می­کنند تا از کیفیت کار تیم جراحی در مراکز تحت نظر اطمینان حاصل کنند. تمام بیماران ما تا حداقل دو سال با استفاده از پرسشنامه های مخصوص تحت نظر قرار می­گیرند تا نتایج درمان آنها بررسی و گزارش شود.

دکتر شاهین خزعلی با اشاره به اینکه  اندومتریوز از جمله بیماری های زنان است که به جز باروری ، زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را هم تحت الشعاع قرار میدهد، تصریح کرد: دردهای لگنی قاعدگی ، ناباروری و دردهای حین مقاربت مهمترین عارضه های همراه با اندومتریوز هستند. این دردها ممکن است افراد را به مصرف مداوم مسکن­های ضد التهاب خوراکی مجبور کند و یا در مواردی فرد را به جهت دریافت مسکن­های تزریقی  قویتر و حتی مخدرها به بیمارستان و مراکز درمانی بکشاند. مزمن بودن این  دردها علائم روانی  از جمله بی خوابی، اختلالات اضطرابی، تحریک پذیری و در مواردی افسردگی را موجب می شود.

وی افزود: با توجه به شروع دردهای قاعدگی مزمن در دهه دوم زندگی ، اثرات روانی منفی آن در ابتدای سن بلوغ تا حد زیادی مخرب است . این موارد  می تواند تعداد بسیاری از زنان مبتلا را که در دوره های بسیار سازنده زندگی خود هستند از رفتن به محل کار و یا تحصیل خود باز دارد و هزینه های فردی و اجتماعی زیادی را به فرد تحمیل کند. غیبت­های مداوم فرد از محل کار و از
کارافتادگی­های دوره ای منجر به بروز مشکلات کاری و خانوادگی برای وی می شود . علاوه برآن با توجه به شیوع بالای بیماری در جامعه، بار مالی تحمیلی به جامعه  ناشی از غیبت­ها و  ناتوانی­های دوره ای این قشر فعال از  زنان ، از بسیاری از بیماری های نادر و ناتوان کننده دیگر بیشتر است. این افراد در طول بیماری خود به طور مداوم مجبور به مراجعه به مراکز درمانی و مصرف داروها هستند که هزینه ای دو چندان به نظام سلامت هر کشور وارد می کند.

دکتر خزعلی که عضو هیات علمی دانشگاه رویال هالُ وی لندن و از بنیانگذاران مرکز اندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی زنان  (CEMIG) در بیمارستان سنت پیترز انگلستان نیز است، شیوع این بیماری را در بین  زنان در سنین باروری  بین 3 تا 10 درصد  اعلام کرد و درباره میزان شیوع آن در ایران گفت: پیش بینی می­شود که حدود 3 میلیون بیمار مبتلا به اندومتریوز در کشور وجود داشته باشد البته بیشتر این افراد بیماری خفیف یا متوسط دارند که اغلب یا نیازی به درمان ندارند و یا به درمان های دارویی پاسخ
می­دهند.

وی افزود: آنچه در اطاق عمل انجام می­شود نیمی از کار است. وقت گذاشتن برای بیماران و توضیح مفصل و پاسخگویی به سوالات آنها، آموزش مداوم تیم جراحی و تکنیسین های اتاق عمل برای انجام جراحی های طولانی و حساس، انتخاب صحیح بیمارانی که نیاز به جراحی دارند و بالاخره گسترش آموزش و برگزاری کارگاه های تخصصی برای متخصصان زنان علاقمند بخش دیگر کار است. وی گفت: ما در ایران جراح حاذق و محقق کم نداریم. من تردیدی ندارم که با همکاری یکدیگر می توانیم ایران را در حوزه اندومتریوز در دنیا بیش از پیش مطرح کنیم.

 گفتنی است ، بیماری اندومتریوز با حضور بافت نابجای جدار داخلی رحم در سایر قسمت­های حفره لگن به ویژه اطراف تخمدانها، لوله های فالوپ، روده و در مواردی مثانه تعریف می شود. این بیماری عموما با درد شدید و دوره ای که عموما در دوره قاعدگی شدت میگیرند و دردهای حین مقاربت و نیز علائم گوارشی نظیر نفخ شکمی، یبوست یا اسهال و گاهی خونریزی گوارشی همراه است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل