محققان موسسه فناوری فرانهوفر میگویند که بیشتر زیر دریاییهای خودمختار موجود، به دلیل ساختارشان بسیار گرانقیمت و نیز سنگین وزن هستند و از لحاظ فنی ساختار درونی بسیار پیچیدهای دارند. اما گفته میشود که زیردریایی DEDAVE این مشکلات را برطرف کرده است.
اگر چه هیچ اطلاعات دقیقی از قیمتگذاری واقعی این وسیله نقلیه ارائه نشده است، اما ظاهرا قیمت کمتری از دیگر زیر دریاییهای خودمختار خواهد داشت.زیردریایی DEDAVE که کمتر از 700 کیلوگرم وزن دارد، نسبتا سبک بوده و در نتیجه از روی عرشه یک کشتی یا یک جرثقیل به راحتی پرتاب میشود.
علاوه بر این، DEDAVE بر خلاف بسیاری از رقبای خود، تودهای از کابلهای پیچیده برق در بین اجزای داخلی خود ندارد و در عوض با الهام گرفتن از صنعت خودرو، از یک شبکه کنترل بهره میگیرد که میزان سیمکشی را بسیار کاهش میدهد.
این امر سبب سبکتر شدن زیردریایی شده و خدماترسانی به آن را آسانتر میکند. همچنین احتمال وقوع خطاهایی مانند اتصال کوتاه یا اتصالات شل را کاهش میدهد.نیروی مورد نیاز این زیردریایی توسط هشت باتری تامین میشود که برای شارژ شدن به سرعت حذف یا تعویض میشوند.
این زیردریایی با یک بار شارژ کامل میتواند تا 20 ساعت به طور مستقل سفر کرده و تا عمق حداکثر 6000 متری غواصی کند. محفظه یک متری تعبیه شده در آن، اجازه نصب و راهاندازی چندین حسگر را بسته به کاربرد خاص آن میدهد.
جالب توجه این که چهار مورد از این زیردریایی های 3.5 متری را میتوان در یک کانتینر حمل و نقل جای داد. این بدان معنی است که کاربران میتوانند در یک سفر از چندین DEDAVE برای پوششدهی،جستوجو و بررسی مناطق مختلف اقیانوس استفاده کنند.به گزارش ایسنا، در حال حاضربرنامهریزی شده تا قبل از تولید انبوه این زیردریایی توسط شرکت فرانهوفر، محققان آن را در اعماق آبهای سواحل جزایر قناری در اسپانیا آزمایش کنند.
No tags for this post.