نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت نخستین باند زخم از پوست خرچنگ توسط دانشمند ایرانی

 ماده اصلی باند تولید شده توسط پروفسور محسن میرآفتاب و تیمش، کیتوزان است که در پوست خرچنگ‌ها وجود داشته و باکتری‌ها را از بین می‌برد و درمان را تسریع می‌بخشد.این باند قرار است برای ساخت به چین ارسال شود؛ اما ابتدا در انگلیس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پروفسور میرآفتاب اظهار کرد: ماده سازنده این باند موسوم به Alchite یک فیبر کامپوزیت است که از ترکیب آلژینات بدست آمده از جلبک و کیتوزان ساخته شده است.

به گفته وی، آلژینات و کیتوزان هر دو از مدتها پیش در پزشکی کاربرد داشته‌اند. کیتوزان بطور طبیعی ضدمیکروب بوده و فعالیت ترمیم زخم‌ها را سرعت می‌بخشد. از این ماده در حال حاضر در حوزه کشاورزی برای کمک به مبارزه با عفونت‌های قارچی و باکتریایی استفاده می‌شود. علاوه بر آن، کیتوزان دارای توانایی لخته کردن خون بوده و درد را با مسدود کردن پایانه‌های عصبی،‌ کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این ماده اکنون در آمریکا و اروپا برای استفاده در باند زخم‌بندی تائید شده است. در واقع، محصولات حاوی کیتوزان در حال حاضر توسط نیروی دریایی آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. پروژه میرآفتاب و همکارانش در حقیقت نقطه اوج 10 سال تحقیقات پس از این فرآیند تائید است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل