نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تعداد متخصصان باید بر اساس نیاز کشور باشد

وی تحصیلات عالی اش را سال 1347 در رشته پزشكی دانشكده پزشكی دانشگاه تهران آغاز كرد و در سال 1354 فارغ‌التحصیل شد و به سربازی رفت؛ سربازی اش را در بوشهر و پایگاه ششم شکاری گذراند. پس از آن در سال 1356 در امتحان تخصصی شرکت و در سال 1360 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته قلب از دانشكده پزشكی دانشگاه تهران شد . دكترقارونی اكنون به عنوان استاد گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در بخش قلب و عروق بیمارستان امیراعلم مشغول به كار است.

ریاست بیمارستان امیراعلم (1372تا7613)، سرپرستی مرکز تحقیقات قلب و عروق بیمارستان امیراعلم تهران (1380تا 1385)،  ریاست کل دادگاه‌های نظام پزشکی، کارشناس پزشكی قانونی، مشاور علمی صدا و سیما، چاپ و انتشار30 مقاله بین المللی، تالیف 10 کتاب و ترجمه 45 کتاب پزشکی از جمله سوابق اجرایی و علمی او طی این سال ها است.

چرا رشته پزشکی و تخصص بیماری های قلبی را انتخاب کردید؟

من از دوران کودکی علاقه خیلی زیادی به رشته پزشکی و تخصص بیماری های قلبی داشتم. همیشه روی جلد دفترها و کتاب‌های دبستان و دبیرستانم ‌نام خود را دکتر منوچهر قارونی، متخصص بیماری های قلب وعروق می نوشتم. عاقبت علاقه زیاد من به پزشکی و گرایش قلب و عروق باعث شد تا من متخصص این رشته شوم.

از اینکه چنین رشته ای را انتخاب کردید پشیمان نشدید؟

هیچ وقت از اینکه چنین رشته ای را انتخاب کرده ام پشیمان نشده ام.

پس اگر زمان به عقب برگردد و شما شانس دوباره ای داشته باشید باز هم این رشته را انتخاب می کنید؟

حتما این رشته را انتخاب می کنم. قلب به قدری زیباست که عملکرد هر قسمت آن برای خود دنیای ویژه و پررمز و رازی دارد. قلب به عنوان عضو ایثارگر و فداکار از7-8 ماهگی تا 120 سالگی بی آنکه لحظه ای وقفه ای در کار خود داشته باشد، نقش خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را ایفا می‌کند. وسعت کارکرد این عضو باعث شده تا گرایش ها و تخصص های مختلفی در رشته قلب و عروق به وجود آید و کتاب های تخصصی ویژه ای پیرامون هر یک از اعضای قلب چاپ شود مثلا نوار قلب، اکو، معاینه های قلبی، بیماری های دریچه ای قلب، سکته قلبی، ضربان قلب و….هریک دنیای خاص خودشان را دارند.

هم اکنون جایگاه این رشته را در ایران و دنیا چگونه مقایسه می کنید؟ آیا اساسا به این رشته در ایران بهایی داده شده است؟

در حال حاضر ما در ایران هیچ کمبودی از نظر مراکز تحقیقاتی و متخصص قلب و عروق نداریم.  اکثر عمل‌های قلبی(مگر معدود بیماری های مادرزادی )که هم اکنون در آمریکا انجام می شود توسط متخصصان توانمند ایرانی نیز قابل انجام است منتها عده ای از مردم به توانمندی متخصصان کشور اعتمادی ندارند و با دریافت بودجه از دولت برای انجام عمل جراحی راهی آمریکا می شوند. وقتی به کشور بر می گردند متوجه می شوند متخصصان آمریکایی نیز کار چندان فوق العاده ای برایشان انجام نداده اند.

متخصصان این رشته چه مشکل هایی پیش رویشان دارند؟

متاسفانه تعداد متخصصان قلب و عروق در کشور زیاد شده است بی آنکه امکانات رفاهی و استخدامی برای آنها فراهم باشد. اغلب برای این متخصصان کار وجود ندارد و اغلب این افراد به علت محدودیت هایی که وجود دارد به مکان هایی فرستاده می‌شوند که کمترین امکانات رفاهی را دارد. مراکز بهداشتی که تنها می توانند مانند یک پزشک عمومی معاینه کنند و نسخه بنویسند و کارهای ابتدایی قلب را انجام دهند.

به عنوان یک متخصص قلب توقع تان از دولت ومسئولان چیست؟

توقع ام این است که بی حد و اندازه و بدون حساب و کتاب در دانشگاه ها متخصص پرورش ندهند. دولت باید تعداد متخصصان هر رشته ای را بنا بر نیاز کشور به حد اعتدال برساند. هم اکنون بسیاری از پزشکان متخصص ما بیکار و جویای کار هستند. اغلب دانشجویان رشته قلب و عروق در سن 35 سالگی متخصص می‌شوند. آنها پس از سال ها مشقت و درس خواندن تازه در سن 35 سالگی در ابتدای کار قرار دارند و باید مطبی را اجاره کنند و ضمن دادن عوارض شهرداری باید حقوق یک منشی را نیز تامین کنند.اغلب این جوانان قادر به گرفتن مطب نیستند و مجبورند شب ها در بیمارستان ها کشیک بدهند یا در مراکزی کار کنند که تمام امکانات رفاهی ندارد بنابراین اغلب آنها ترجیح می دهند از ایران بروند یا به انجام کار دیگری مشغول شوند. طبق گفته دکتر زالی 16 تا 17 هزار پزشک اصلا معلوم نیست کجا هستند و چه کاری انجام می دهند. اغلب این افراد از ایران رفته اند یا به کارهای دیگری مشغول شده اند مثلا اگر هنرمند باشند به کار هنری مانند آواز خواندن پرداخته‌اند. ما هم اکنون متخصص قلب به اندازه کافی داریم. نیازی نیست متخصصان ما به روستاهایی عازم شوند که تنها 50-60 خانوار در آنجا ساکن است. از سوی دیگر سن امید به زندگی در ایران با بهبود وضعیت بهداشت و درمان از 40 به 70 سالگی افزایش یافته است و کشور جوان ما طی چند سال آینده  تبدیل به کشور پیری می شود. افزایش سن نیز رابطه مستقیمی با بیماری هایی مانند افزایش فشار خون، قند، سکته های قلبی، آرتروز و… دارد .بنابراین باید پرتکل درمانی و تخصصی ما به گونه‌ای باشد که چند سال آینده را پیش بینی کند و راه حل‌هایی برای رفع مشکل‌های آن اندیشیده شود.

در پایان چه توصیه ای به دانشجویانی که قصد دارند این رشته تحصیلی را انتخاب کنند دارید؟

هرچند علاقه شرط اول انتخاب است اما باید این افراد آینده شغلی یک رشته را نیز مد نظرشان قرار دهند. اگر قصد دارند یک رشته ای را انتخاب کنند ابتدا به آن رشته نگاهی بیاندازند و آینده این رشته را در نظر بگیرند. زمانی که این رشته را انتخاب کردم تنها 30تا 35 متخصص قلب در ایران وجود داشت که اغلب آنها سن و سال دار بودند. اکنون تعداد افراد متخصص این رشته به حدی زیاد است که این رشته تخصصی خود به چند زیر شاخه و تخصص تقسیم بندی شده است. زمانی که انتخاب رشته میکردم تنها یک تخصص قلب و عروق بود اما اکنون تخصص ها به قدری زیاد شده است که هر فردی به طور تخصصی کار می‌کند. مثلا اغلب خانم دکترها به دلیل اینکه نمی توانند در معرض اشعه قرار بگیرند و کار سخت انجام دهند، رشته اکو را انتخاب می‌کنند.

 

گفت و گو از: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل