پژوهش در حوزه داروهای گیاهی کشور افزایش می یابد

به گزارش ایرنا، حسن فرسام در گفت و گو با خبرنگاران در زنجان، گرانی، پیچیده تر شدن و هزینه های بالای تولید دارو را از جمله الزامات پرداختن به داروهای گیاهی در کشور بر شمرد و افزود: با همکاری سازمان غذا و دارو اتاق فکر مطالعه و پژوهش این نوع داروها تشکیل می شود.

وی یادآوری کرد: گیاهان پایه خیلی خوبی برای انجام پژوهشهای متعدد و متنوع برای تولید انواع داروها به شمار می آیند.

دکتر فرسام افزود: پیچیده تر شدن درمانها، تنوع و کثرت رشته های مختلف پزشکی و تولید انواع داروها در اشکال گوناگون برای اثرپذیری بهتر درمانها نیاز به گرایش و پژوهش در حوزه داروهای گیاهی را بیش از گذشته کرده است.

*پذیرش دانشجویان داروسازی بر اساس معیارهای خاص 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پذیرش دانشجویان داروسازی در دانشکده های داروسازی کشور ادامه داد: هم اکنون پذیرش دانشجویان گروههای مختلف پزشکی به ویژه رشته داروسازی از طریق کنکور سراسری انجام می گیرد که این روند پذیرش دانشجو معیار چندان مناسبی نیست.

فرسام اظهار کرد: بر این اساس پیشنهاد داده شده پذیرش دانشجویان این رشته پس از آزمون سراسری به صورت تخصصی نیز توسط دانشکده های داروسازی انجام شود.

عضو انجمن علوم دارویی آمریکا همچنین کیفیت آموزشی دانشکده های دارو سازی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: آموزشهای ارایه شده در دانشکده های داروسازی کشور متفاوت بوده و سطوح مختلفی را دربر می گیرد.

* مصرف دارو در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد نیست

وی همچنین در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو مصرف دارو در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد نیست افزود: برخی می گویند مصرف دارو در ایران زیاد شده اما گزارشهای سازمان و غذا و دارو خلاف این موضوع را اثبات می کند.

وی یادآوری کرد: موضوع مهم در این بخش مصرف خود سرانه دارو یا خود درمانی است که این مرتبط با موضوعات فرهنگی است.

فرسام عدم آگاهی مردم از عوارض داروها را علت مهم مصرف خود سرانه داروها بیان کرد و افزود: رسانه های گروهی نقش بسزایی در آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص عوارض خطرناک داروها برعهده دارند. 

وی همچنین مصرف منطقی داروها را در گرو دانش و آگاهی بالای پزشکان عنوان کرد و گفت: پزشکان در این مورد مسوولیت خطیری بر دوش دارند و باید به این موضوع مهم توجه کنند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران به تبلیغات گسترده در فضای مجازی به ویژه ماهواره ها در ارتباط با معجره آسا بودن برخی داروها اشاره و خاطرنشان کرد: این نوع تبلیغات صحت ندارد و مردم نباید به آن اعتماد کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا