نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برنامه ریزی گسترده چین برای استفاده از انرژی های پاک

کشور چین که در سال های گذشته همواره به عنوان بزرگترین تولید کننده آلاینده های جوی شناخته می شده است ، تلاش های گسترده ای جهت استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر انجام داده و در این زمینه رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته است . برای نمونه در سال گذشته میلادی میزان رشد و استفاده از انرزی الکتریکی به دست آمده از انرژی باد در کشور چین ، مقام نخست دنیا را به خود اختصاص داده و این کشور در تلاش است تا در سال های آتی میزان استفاده از انرژی باد را در جنبه های گوناگون و حوزه های مختلف شهری و صنعتی گسترش داده و به این ترتیب از میزان آلاینده های جوی ناشی از مصرف سوخت های فسیلی بکاهد.

طی سال گذشته میلادی ، دولت چین با تاسیس نیروگاه های بادی جدیدی توانست برق تولید شده از این روش را به میزان 32.97 گیگا وات افزایش دهد که این آمار نشان دهنده رشد 60 درصدی تولید برق از طریق توربین های بادی در این کشور است.

در همین راستا طی سال گذشته میلادی ، دولت چین با تاسیس نیروگاه های بادی جدیدی توانست برق تولید شده از این روش را به میزان 32.97 گیگا وات افزایش دهد که این آمار نشان دهنده رشد 60 درصدی تولید برق از طریق توربین های بادی در این کشور است.

این موضوع در حالی است که کشورهای چین، آمریکا و هندوستان در سال های گذشته بیشترین سهم را در تولید آلاینده های جوی و کربن در دنیا داشته اند.

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که آمارهای بین المللی نشان دهنده تزریق بیش از 39.8 میلیارد تن گاز دی اکسید کربن به اتمسفر کره زمین طی سال گذشته است. بیشترین منابع تولید این میزان گازهای آلاینده ، سوخت های فسیلی مانند نفت ، زغال سنگ و گاز گزارش شده است.

نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه  نشان می دهد که دی اکسید کربن ، اصلی ترین دلیل افزایش دما در سطح کره زمین محسوب شده و وجود این گاز سبب محبوس شدن حرارت در سطح می شود.  تقریبا تمام گاز دی اکسید کربن تولید شده در دنیا ناشی از فعالیت های انسانی است . دانشمندان پیش بینی می کنند روند فعلی تولید دی اکسید کربن که سبب گرمایش زمین می شود در سی سال آینده موجب خواهد شد که میانگین دمای کره زمین دستکم 2 درجه افزایش پیدا کند.

در این میان کشور چین بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده های جوی را به خود اختصاص داده است. این کشور به تنهائی نیمی از گازهای آلاینده  دنیا را تولید می کند. آمریکا نیز با تولید بیشترین میزان آلاینده های جوی پس از چین در میان کشورهای اصلی تولید کننده دی اکسید کربن قرار دارد و کشور هندوستان در رده سوم قرار دارد . این  گزارش همچنین اضافه می کند که در هر ثانیه نزدیک به 3 میلیون کیلو گرم دی اکسید کربن در سراسر دنیا تولید و وارد جو می شود.

منبع: efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل