نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیامد های زیست محیطی آتش سوزی جنگل ها + اینفوگرافی

بر اساس گزارش رسمی خبرگزاری روسیه ، سطح مناطق جنگلی و دشت های سیبری که دچار آتش سوزی شده اند ، طی بیست و چهار ساعت گذشته ، دو برابر شده و در حال حاضر مساحت این مناطق در حدود 108 هزار هکتار بوده و برای مقایسه ، کافی است تا عنوان شود این مساحت برابر با مساحت کل کشور هنگ کنگ و دو برابر مساحت کل کشور بحرین است .

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از 115 منطقه به صورت مجزا در این نواحی دچار آتش سوزی شده اند . اداره جنگلبانی منطقه سیبری در روز پنج شنبه طی بیانیه ای اعلام کرد ، خطرناک ترین و جدی ترین تهدید در حال حاضر در منطقه بایکال وجود دارد که در آن 93 ناحیه دچار حریق گسترده ای شده اند . این مناطق ، مساحتی بالغ بر 105 هزار هکتار را شامل می شوند .

این اتش سوزی تا کنون سبب نابودی کامل مناطقی از جمله Buryatia ، Tuva ، Khakassia و Irkutsk شده است . گفتنی است تا کنون بیش از 2 هزار و 700 آتش نشان و 500 ماشین آتش نشانی با تجهیزات کامل در حال مبارزه با این حریق گسترده هستند . این افراد موفق شده اند طی بیست و چهار ساعت گذشته ، چهل و دو بخش دچار آتش سوزی را که مساحتی بالغ بر 20 هزار هکتار می شد ، مهار کنند . متاسفانه علی رغم این تلاش های گسترده ، شرایط بسیار بحرانی گزارش شده و تنها در ناحیه بایکال ، در حال حاضر 104 هزار هکتار از مناطق تایگا و استپ های شمالی در حال سوختن هستند .

بر اساس گفته کارشناسان ، وزش بادهای گرم و خشک ، اصلی ترین دلیل گسترش شدید آتش عنوان شده است . بنا بر مطالعات انجام شده ، منشا نخستین آتش احتمالا بر اثر بی احتیاطی انسانی رخ داده و تا کنون 21 هزار نفر در این آتش سوزی دچار خسارت شده و 203 خانه و 18 سکونتگاه نیز به طور کامل تخریب شده اند . بر اساس آخرین اخبار ، 284 روستای مختلف نیز در این مناطق ، آسیب دیده اند . این آتش سوزی ، تاثیرات بسیار منفی و مخربی بر محیط زیست و اکوسیستم گیاهی و جانوری منطقه خواهد گذاشت .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل