نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش شیوع بیماری همه گیر در هند

ویروس H1N1 که با نام آنفولانزای خوکی شناخته می شود بیش از سیزده هزار نفر را در هند آلوده کرده و تا کنون جان بیش از هشتصد نفر را گرفته است .

مرکز اصلی شیوع این بیماری در شهرهای راجستان و گجرات هند گزارش شده است . تا کنون در شهر های  ایالت  راجستان به تنهایی 212 نفر و در گجرات 207 نفر کشته داشته است .

وزارت بهداشت این کشور طی گزارشی اعلام کرد که سیزده هزار و 688 نفر در هند به آنفولانزای خوکی مبتلا شده اند .

دکتر دیپاک سوانت (Deepak Sawant) وزیر بهداشت ایالت ماهاراشترا اظهار داشت که تعداد کشته شدگان ایالت ماهاراشترا به نود و نه نفر رسیده است . مقامات جامو و کشمیر طی گزارشی اعلام کردند که تعداد کشته شدگان مبتلایان آنفولانزای خوکی در این مناطق تنها 5 نفر بوده اما ابتلای 119 نفر به این بیماری به ثبت رسیده است .  

لازم به ذکر است که پزشکان خصوصی در بخش های شمالی هندوستان ، دولت را به عدم ارائه آمار درست مبتلایان به آنفلانزای خوکی متهم کرده اند . سومان یاداو (Suman Yadav) رئیس انجمن پزشکی منطقه اعلام کرد که تعداد واقعی مبتلایان به آنفلانزای خوکی بسیار بالاتر از رقم اعلام شده است . او در ادامه یادآور شد که دولت وضعیت بغرنج فعلی را دست کم گرفته و به همین علت آمار دقیق را ارائه نمی کند .

آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع A نشأت می‌ گیرد . ویروس آنفلوآنزای خوکی (SIV) به بیماری آنفلوآنزایی اشاره دارد که توسط اورتومیکسوویروس‌هایی ایجاد می ‌شود و در میان خوک ‌ها همه ‌گیر است اما از راه تماس با این جانور ، انسان ها نیز به آن مبتلا می شوند .

نحوه ابتلا و شیوع این بیماری از طریق تماس با فرد مبتلا بوده و نشانه‌ های معمول آن تب ، سرگیجه ، خشکی مفصل ‌ها ، حالت تهوع و در موارد پیشرفته ، بیهوشی و مرگ اعلام شده است . قابل توجه است که این علائم در میان انسان‌ ها به آنفلوآنزای انسانی که دارای علائم تب ، سرفه ، گلودرد ، سردرد ، احساس سرما و خستگی بوده ، شباهت دارد . ممکن است در ابتدا فرد مبتلا نسبت به این بیماری بی اطلاع باشد . حتی پزشکان نیز ممکن است در تشخیص این بیماری دچار اشتباه شوند . برای تشخیص قطعی این بیماری تنها می توان از طریق تست لابراتورای مطمئن شد .

از آن جهت که آنفلانزای خوکی از طریق سرفه، عطسه و تماس با اشیاء آلوده به ویروس و تماس های دهان، بینی و یا چشم منتقل می شود ، افراد باید نکات ایمنی و پیشگیری را رعایت کنند. پزشکان در این رابطه توصیه می کنند که افراد باید مرتب دستان خود را با آب و صابون شسته و از محلول های ضدعفونی کننده استفاده کرده و کمتر در فضاهای شلوغ و اجتماعات عمومی رفت و آمد کنند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل