کشف آثار دوره برنز در لهستان

باستان شانسان با استفاده از تکنولوژی لیدار  Lidar، توانستند  یک تپه تدفین متعلق به دوره برنز را در جنگلی در جنوب شرقی لهستان شناسایی کنند . شواهد و مدارک از تدفین های منفرد و تدفین های دسته جمعی و روش تدفین در آن دوره خبر می دهد .

تکنولوژی لیدار (Light Detection and Ranging) تکنیکی قدرتمند در سنجش لیزری از راه دور است . این تکنیک مشابه اصول رادار عمل کرده و بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌ شود . اختلاف اصلی بین لیدار و رادار در واقع نوع طول موج‌ های تابشی مورد استفاده‌ در آنها است . رادار طول موج های ناحیه رادیویی را مورد استفاده قرار می دهد ، در حالی که لیدار طول موج های لیزری را به کار می‌ برد . تشخیص نور و مسافت یابی که یک روش تشخیص از راه دور نوری بوده و برای به دست آوردن فاصله یا دیگر اطلاعات هدف دور می توان ویژگی‌ های نور پراکنده شده را  با این تکنیک اندازه‌ گیری کرد . لازم به ذکر است که تکنولوژی Lidar در زمین ‌شناسی ، باستان شناسی ، جغرافی زمین ‌شناسی ، زلزله شناسی ، جنگل داری ، ارزیابی فاصله دور و فیزیک هواشناسی کاربرد دارد .

پیتور وودارسزاک (Piotr Wlodarczak) از آکادمی علوم لهستان اعلام کرد که نکته مهم این است که تپه مذکور اولین ساختار شناخته شده در این نوع در منطقه Lublin Upland همچون سراسر جنوب لهستان است . به احتمال قوی قدمت این تپه به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد باز می گردد .

در این کاوش های باستان شناسی ، چهار گور از دوره فرهنگ Strzyżów  که به دوره برنز تعلق دارد ، به دست آمده است . قابل ذکر است که شیوه تدفین به دست آمده از این گورها کمی با شیوه تدفین در اواخر دوره نوسنگی (دوره پیش از برنز) متفاوت است . او در ادامه اظهار داشت که ما این تپه را مورد شناسایی و بررسی قرار دادیم که نشان می دهد ، یک گور یک نفره و چند گور دسته جمعی در این تپه وجود دارد .

قابل توجه است که بزرگترین قبر ، در مرکز این تپه قرار گرفته است . همه این گورها حاوی صدها مهره ساخته شده از پوسته صدف خوراکی ، جواهرات مسی ، آویزهای ساخته شده از دندان حیوانات و ابزار سنگی از جنس چخماق بودند .

لازم به ذکر است اشیائی چون پوکه تفنگ ، گلوله و اتصالات آهنی که در این تپه پیدا شده ، نشان می دهد که به احتمال قوی تپه مذکور مرکز مهمات و پست شلیک جبهه لهستان در طول جنگ جهانی اول بوده است .