چاوشی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: برای تولید بنزین یورو 4 نیازمند مواد کاتالیستی خاصی بودیم که در جهان فقط سه شرکت از دو کشور فرانسه و آمریکا سازنده آن بودند. ما بخشی از نیاز خود را از طریق شرکت فرانسوی تامین میکردیم، اما با تشدید تحریمها هیچ شرکتی به خصوص کمپانی سازنده کاتالیست امریکایی این مواد را در اختیار ایران نگذاشت.
وی گفت: کار تحقیقاتی تولید این ماده با هزینهای نزدیک به 10 میلیارد ریال توسط یکی از شرکتهای فناور معتبر در زمینه نفت آغاز شد و در سال 1392 کاتالیست به مرحله تولید رسید.
چاوشی ادامه داد: کاتالیست تولیدی پس از سه مرحله آزمایش و تست شدن به میزان 100تن مورد استفاده برای تولید بنزین یورو 4 قرار میگیرد؛ البته این ماده حساس است و نباید در مجاورت هوا قرار گیرد زیرا خاصیت خود را از دست میدهد.
به گفته وی، با تولید این ماده در داخل و راهاندازی واحد سوم بنزینسازی پالایشگاه اصفهان، این استان، قادر به تولید روزانه هفت میلیون لیتر بنزین یورو 4 خواهد بود.چاوشی با اشاره به کاهش میزان گوگرد در بنزینهای تولیدی یادآور شد: کیفیت بنزینهای تولیدی افزایش یافته است و از سوی دیگر آذرماه امسال، 30 محموله بنزین تحویل دادهایم که 26 محموله یورو 5 بودند اما فعلا باید بیشتر فعالیتمان را روی بنزین یورو 4 متمرکز کنیم.
مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: دولت سه برنامه استانداردسازی بنزین، اصلاح سوخت گازوییل و حذف مصرف نفت کوره (مازوت) و استفاده از آن برای تولید محصولات دیگر را در دستور کار صنعت پالایش قرار داده است.
چاوشی گفت: قرار است در سال آینده برای استانداردسازی سوخت گازوییل و حذف نفت کوره اقدام کنیم اما مجوز زیستمحیطی به دلیل فعالیت پالایشگاه در شعاع 50 کیلومتری داده نشده است و باید توجه داشت که روزانه در پالایشگاه اصفهان حدود 20 میلیون لیتر گازوییل تولید میشود که فقط دو میلیون لیتر آن استاندارد یورو دارد.
No tags for this post.