نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

۴۰ درصد سرطان‌ها در کشور قابل‌پیشگیری و ۴۰ درصد آن‌ها قابل‌درمان هستند

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس درباره چشم‌انداز درمان سرطان در ایران با بیان این مطلب که معادل پیشرفت کشورهای توسعه‌یافته در جهان در حوزه برخورد و مقابله با سرطان در کشور ما اقداماتی انجام‌شده است، گفت: سرطان سومین علت مرگ‌ومیر است اما هنوز میزان بروز آن در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای دنیا کمتر است.

وی با اشاره به این‌که حدود ۱۳۵ نفر در هر یکصد هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند، در ادامه عنوان کرد: به‌طور سالیانه حدود ۹۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور شناسایی می‌شود و این در حالی است که در دنیا میزان بروز سرطان ۱۸۰ مورد در یکصد هزار نفر است.

اکبری خاطرنشان کرد: این اطلاعات به این معنی است که میزان بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است و به‌عبارت‌دیگر هنوز همه ریسک فاکتورها یا عوامل خطر زمینه‌ساز ابتلا به سرطان وارد کشور نشده است.

افزایش میزان سرطان در کشور در سال‌های آینده

وی در ادامه تأکید کرد: افزایش سرطان در کشور اجتناب‌ناپذیر است. چراکه بعضی از عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان، سال‌ها قبل بر روی سلول‌های افراد تأثیر گذاشته و همچنین سن جمعیت کشور نیز رو به سالمندی است؛ بنابراین تا زمانی که ازنظر آماری به تعداد افراد مبتلا به این بیماری در کشورهای توسعه‌یافته برسیم، سرطان در کشور افزایش خواهد یافت.

اکبری با اشاره به این‌که اکنون جمعیت بالای ۶۰ سال – که سن سرطان تلقی می‌شود- در کشور 6/8 درصد است، افزود: اگر این میزان به ۱۱ درصد برسد ما با سالمندی جمعیت و درنتیجه افزایش سرطان در کشور مواجه می‌شویم.

وی یادآوری کرد: البته باید توجه داشت که میزان بروز سرطان در کشور نسبت به متوسط جهانی کمتر است اما سیر افزایش آن بسیار سریع است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در درمان سرطان ۴۹ درصد جراحی، ۴۰ درصد رادیوتراپی و ۱۱ درصد شیمی‌درمانی یا دارودرمانی مؤثر است و این در حالی است در کشور ما اغلب از دارودرمانی برای درمان سرطان استفاده می‌شود.

عدم رعایت شاخص‌های علمی در تشخیص سرطان در کشور

رییس مرکز تحقیقات سرطان درباره روند درمان این بیماری در کشور افزود: در مورد سرطان‌ها در ایران نکته اساسی این است که اگر تولیت سلامت ما به‌صورت علمی و دلسوزانه حرکت نکند ضعف پیدا می‌کنیم. ما در کشور تولیت سلامت را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده‌ایم که این تولیت توسط مقام معظم رهبری و هم در برنامه توسعه پنج‌ساله تأیید شده است.

به گفته اکبری تولیت به این معنی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه اتفاقات را زیر نظر داشته باشد که متأسفانه چنین روندی را در کشور نمی‌بینیم.

وی با بیان این‌که هیچ کشوری مانند کشور ما در زمینه تشخیص و درمان سرطان دچار آشفتگی نیست، ادامه داد: روند درمان سرطان در کشور ما به این شکل است که ما بیماران را به شیوه فردی درمان می‌کنیم.

اکبری به وجود دو مشکل اصلی در حوزه سرطان اشاره کرد و در ادامه گفت: این‌که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خط‌مشی علمی و ملی را راهنمای خود قرار نداده می‌تواند به‌عنوان مشکل اول در این زمینه مطرح باشد. هیچ کشوری وجود ندارد که در زمینه درمان سرطان یک راهنمای سلامت در اختیار نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دومین مشکل ما در این حوزه عدم وجود نهادهای نظارتی و قضایی در کشور است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به این‌که شاخص‌های علمی در تشخیص و درمان سرطان رعایت نمی‌شود گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، در درمان سرطان ۴۹ درصد جراحی، ۴۰ درصد رادیوتراپی و ۱۱ درصد شیمی‌درمانی یا دارودرمانی مؤثر است و این در حالی است در کشور ما اغلب از دارودرمانی برای درمان سرطان استفاده می‌شود.

عوامل ایجاد سرطان چیست؟

اکبری عوامل ژنتیکی را یکی از عوامل ابتلا به سرطان پستان در کشور دانست و گفت: البته ۵ درصد در بروز سرطان‌ها تأثیر دارد و به‌عبارت‌دیگر میزان ابتلا به سرطان به‌طور ارثی در کشور کم است ولی این نکته حائز اهمیت است که هیچ سرطانی بدون دخالت عوامل ارثی بروز پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به این‌که بحث ژنتیکی بودن سرطان تحت عنوان اپی‌ژنتیک در این مرکز مطرح‌شده است، افزود: علاوه بر این، حدود ۲۵ درصد از عوامل بروز سرطان، عوامل است. برای مثال بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان معده به دلیل وجود عفونت‌ها در بدن بروز پیدا می‌کند.

به گفته اکبری عامل سوم بروز سرطان در کشور، به تغذیه و رژیم غذایی مردم مربوط می‌شود که این عامل حدود یک چهارم در بروز سرطان‌ها نقش دارد.

وی درباره لزوم توجه به تغذیه و رژیم غذایی افزود: یکی از عوامل مهم در این مورد، اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع است که ما اعلام کردیم میزان اسید چرب ترانس در محصولات غذایی باید صفر درصد باشد این در حالی است که میزان اسید چرب اشباع‌شده در روغن‌های مصرفی بیش از ۲۵ درصد و میزان اسید چرب ترانس نیز ۱۰ درصد است.

اکبری گفت: ۲۵ درصد مواد شیمیایی از طریق آب‌وهوا به مواد غذایی مصرفی انسان وارد می‌شود که مشکل اصلی ما در این زمینه وجود نیتریت و فلزات سنگین در آب آشامیدنی است. نیتریت‌ از طریق فاضلاب و کودهای شیمیایی وارد آب می‌شود. متأسفانه همه سدهای ما در کشور با آب‌های سطحی مخلوط شده اند در نتیجه نیتریت زیادی در آب وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا نیز به‌عنوان یک عامل سرطان‌زا اعلام‌شده و این در حالی است که ما در تهران کمتر از یک ماه هوای پاک داریم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان درباره عوامل خطر بروز سرطان در کشور افزود: ۴۰ درصد از سرطان‌ها در کشور قابل‌پیشگیری و ۴۰ درصد آن‌ها قابل‌درمان هستند.

وی اظهار کرد: اکنون ثابت‌شده است که کمبود ویتامین D از عوامل ایجاد سرطان به شمار می‌رود. همچنین اکنون ۶۰ درصد مردم کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند که در این مورد برنامه راهنمای سلامت را تدوین کرده و به وزارت بهداشت ارائه داده‌ایم.

سرطان پستان، سرطان شایع در خانم‌ها

اکبری در ادامه با اشاره به تفاوت چهره سرطان در ایران با دیگر کشورهای دنیا افزود: در بین زنان اولین سرطان شایع که هم در کشور و هم در دنیا مشترک است، سرطان پستان است، اما دومین سرطان شایع در بین زنان در ایران کولورکتال و در جهان سرطان ریه است. سومین سرطان شایع در بین زنان که نخستین سرطان شایع مردان نیز محسوب می‌شود، سرطان معده است.

وی درباره سرطان معده اظهار داشت: سرطان معده یک سرطان اجتماعی به شمار می‌رود. چراکه عواملی مانند استعمال دخانیات، عدم رعایت بهداشت و مصرف زیاد مواد مخدر در ابتلا به این بیماری نقش بسیار مهمی دارد.

 

گزارش: هانیه حقیقی

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل