نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مدیریت محیط ، گامی برای کاهش ابتلا به سرطان

آلودگی‌های محیطی ازجمله دلایل اصلی بروز و گسترش انواع بیماری‌هاست که بسیاری از این آلودگی‌ها به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ابتلا به بیماری سرطان نقش دارند. هرچند دلایل به وجود آمدن سرطان هنوز ناشناخته است اما تحقیقات به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد داشتن زندگی سالم، تغذیه مناسب و نیز زندگی در محیط پاک و دور از هرگونه آلودگی، احتمال ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

رسول خضری؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دراین‌ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: سرطان مانند بیماری‌های واگیردار به‌سرعت شیوع پیدا نمی‌کند اما به‌هرحال روند رو به رشدی داشته است و این موضوع نه‌تنها در کشور ما که در تمام دنیا مطرح است. سال 2006 در آمریکا اعلام شد اگر وضع تولید غذا و مصرف کود و سموم به همین ترتیب ادامه پیدا کند، احتمال دارد تا سال 2025 از هر دو نفر، یک نفر به‌نوعی از انواع بدخیم سرطان مبتلا شود. این‌که حرف تا چه اندازه صحیح است بحث دیگری است، اما نشان می‌دهد در دنیا هم نسبت به سرطان دغدغه‌هایی وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل بسیار مهم ابتلا به سرطان مصرف مواد غذایی است که حاوی باقی‌مانده کود و سموم کشاورزی است. آلودگی هوا هم از دیگر دلایل بروز و شیوع سرطان است. در کنار این‌ها، عدم تحرک کافی نیز در شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی سرطان نقش دارد. فعالیت‌های ورزشی و داشتن تحرک موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و این سیستم ایمنی در وجود ما فعل‌وانفعالاتی را کنترل می‌کند. اگر یک روز در میان حدود 30 دقیقه ورزش کنیم می‌توانیم از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنیم.

خضری در ادامه تصریح کرد: در بروز بعضی از بیماری‌ها چند عامل مختلف نقش دارد. سرطان‌ها از این جمله این بیماری‌ها هستند. به‌عبارت‌دیگر یک عامل واحد در بروز این بیماری‌ها نقش ندارد. ما باید ببینیم سهم عوامل متعددی که در این زمینه نقش دارند، چقدر است. به نظر من عواملی مانند آلودگی هوا، سلامت مواد غذایی، کم‌تحرکی و نیز مسائل ژنتیکی می‌تواند در بروز سرطان مؤثر باشد. البته استعمال دخانیات نیز از دیگر عوامل شناخته‌شده است. حتی این نگرانی که امواج پارازیت می‌تواند باعث سرطان شود نیز همیشه مطرح بوده است. البته شاید عوامل ناشناخته دیگری هم در ابتلا به سرطان نقش داشته باشد، اما عوامل اصلی همین عواملی است که به آن اشاره شد.

خضری خاطرنشان کرد: اگر بخواهم یک تقسیم‌بندی اجمالی درباره بیماری‌ها داشته باشم، باید بگویم 25 درصد بیماری‌ها جنبه ویروسی دارند که حتی بعضی از آن‌ها می‌توانند موجب سرطان به‌ویژه در خانم‌ها شوند؛ اما حدود 65 درصد بیماری‌ها به شرایط محیطی و اجتماعی بازمی‌گردد. 10 درصد دیگر هم جنبه ژنتیکی دارند. ژن را نمی‌توانیم تغییر دهیم اما مدیریت محیط که دست خودمان است. قطعا در این خصوص ما از برنامه استاندارد جهانی خیلی عقب هستیم. چراکه خودروها، سوخت و حتی مدیریت شهری ما استاندارد نیست. انتظار داشتیم تا پایان برنامه 40، کیلومتر مترو داشته باشیم اما اکنون فکر می‌کنم بیش از 200 کیلومتر از خط مترو راه‌اندازی نشده نباشد. کیفیت سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم چندان بالا نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهم قابل‌توجه در این زمینه نیز بحث ریز گردهاست. با توجه به سدی که توسط کشور ترکیه روی دجله و فرات زده‌شده است و همچنین تبعات بعد از جنگ، تولید ریز گرد در قسمت‌هایی از سوریه، اردن، عراق و عربستان باعث آلودگی تنفسی در بیش از بیست استان کشور ما شده است که می‌تواند در بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

 

نویسنده:احمد طبایی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل