نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تالاب ها برای کاهش بلایای طبیعی

تالاب‌ها تراژدی تلخ کاهش ذخیره آبی، خشکی و نابودی را تجربه می‌کنند که آنها را به مظلوم‌ترین اکوسیستم‌ها تبدیل کرده است. تالاب‌ها بهترین زیستگاه برای زندگی و تامین غذای پرندگان، ماهی‌ها و آبزیان هستند، گرچه این زیبایی وسعت چندانی ندارند، اما به علت ویژگی‌های منحصر به فردشان بهترین بوم برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و خصوصا تفریحی است. تالاب‌ها سالانه تعداد بی‌شماری گردشگر را به سمت خود می‌کشانند و زیبایی‌هایشان را نثار انسان‌ها می‌کنند، اما وظیفه ما حمایت از این طبیعت آرام قبل از نابود شدنشان است.

تالاب ها به دلیل موقعیت منحصر بفردشان بین زمین خشکی و آب شور و شیرین، پناهگاه یک سوم از گونه های در حال انقراض هستند. با نابودی تالاب ها، زندگی بسیاری از پرندگان خوش آهنگ، ماکیان، دوزیستان، سخت پوستان و پستانداران، پایان می پذیرد.

تالاب ها به دلیل موقعیت منحصر بفردشان بین زمین خشکی و آب شور و شیرین، پناهگاه یک سوم از گونه های در حال انقراض هستند.

عملکرد تالاب ها، مانند اسفنج است؛ به این صورت که آب ناشی از جزر و مد را جذب می کنند و از طغیان رودخانه ها جلوگیری می کنند و به همین دلیل نقش مهمی در جلوگیری از سیل دارند.

از طرف دیگر تالاب ها مانند فیلتر آلودگی عمل می کنند و نقش قابل ملاحظه ای در کاهش نیترات، فسفر و فلزات سنگین دارند. سلامت و حجم آب آشامیدنی، در گرو سلامت تالاب هاست. حفاظت از زمین در برابر طوفان، یکی دیگر از نقش های این اکوسیستم محسوب می شود. کاهش باد و گردباد، از دیگر مزیت های تالاب است.

براساس آمارهای منتشر شده در درگاه سازمان محیط زیست، غذای بیش از نیمی از جمعیت جهان برنج است که به‌جز در تالاب، در محیط دیگری امکان رشد ندارد. از طرفی، بسیاری از گونه های مختلف ماهی های تجاری، فقط در تالاب ها صید می شوند. نی و پاپیروس نیز از دیگر محصولات تالاب است. خاک موجود در تالاب می تواند کربن را به مدت قرن ها در خود ذخیره کند و با استفاده از این فرآیند، از تغییرات آب و هوا جلوگیری کند. تالاب بستر مناسبی برای اشتغال ساکنان این مناطق است و با نابودی آن، تمام این فرصت های شغلی از بین می روند.

برخی از فواید دیگر تالاب های عبارتند از :

بسیاری از گیاهان دارویی ارزشمند در تالاب ها می رویند.

تالاب مانند یک فیلتر با جذب مواد شیمیایی، انواع آلاینده ها و رسوبات، مواد جامد معلق و باکتری های مضر را نابود می‌کند.

مهمترین اکوسیستم موجود روی زمین است که به طور همزمان، بیشترین تنوع موجودات زنده را در خود جای داده است.

آب باران را جذب کرده و به سمت نهرها و رودخانه ها هدایت می کند.

از پالم موجود در تالاب های آفریقا به عنوان سوخت مورد نیاز در پخت و پز و صنایع صابون سازی استفاده می شود.

تالاب ها از فرسایش خاک و پدیده هایی مانند طوفان و سونامی جلوگیری می کنند.

الیاف موجود در تالاب ها در صنعت کاغذ و پارچه سازی کاربرد دارد.

از کاه گل موجود در تالاب در برخی مناطق برای عایق بندی سقف استفاده می شود.

تالاب ها با امکان غواصی، ماهی گیری، قایق سواری و شکار، یکی از جاذبه های تفریحی و گردشگری هستند.

تالب ها یکی از پناهگاه های پرندگان مهاجر محسوب می شوند.

با این وجود، از دید اکثر افراد ناآگاه، تالاب ها زمین های بایری هستند که نباید هیچ کوشش در جهت حفظشان انجام شود. آمار نشان می دهد که بیش از 64 درصد تالاب های سراسر جهان از سال 1990 تاکنون، ناپدید شده اند. تنها در آمریکا، 50 درصد تالاب ها به منظور توسعه و طرح های عمرانی غیر اصولی، کشاورزی و سوخت های فسیلی نابود شده اند. در برخی از نواحی مانند کالیفرنیا، این آمار به 90 درصد می رسد.

به مناسب روز جهانی تالاب ها، کشورهای عضو معاهده با برگزاری مراسم و جشن، اقدامات مختلفی را برای تامین امنیت تالاب ها به صورت عمومی اعلام می کنند. علاوه بر مسئولان محیط زیست، تمام مردم، به ویژه ساکنان حواشی تالاب ها در حفظ امنیت آن نقش بسزایی دارند.

«تالاب ها برای کاهش بلایای طبیعی»Wetland for disaster risk reduction  شعار این روز در سال 2017 درنظر گرفته شده است. به دلیل اثراتی که تالاب ها در کاهش ریزگردها، طوفان ها و بلایای طبیعی دارند و به دلیل این تم و شعار امسال روز جهانی تالاب ها مراسم اصلی امسال در اهواز برگزار می شود.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل