9درصد مساحت کشور در خشکسالی شدید

شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت خشکسالی کشور، ضمن اشاره به شرایط مطلوب بارش کشور از ابتدای سال آبی 94 تا پایای دی‌ماه، گفت:‌ شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI چهارماهه نشان می‌دهد بسیاری از مناطق کشور دارای شرایط ترسالی بود‌ه‌اند که در این رابطه می توان به مناطقی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق و همچنین برخی از مناطق شمال شرق شامل گلستان و شمال خراسان شمالی ترسالی‌های ضعیف تا شدید داشته‌اند.

استان‌های بسیار ترسال کشور برمبنای شاخص‌کوتاه‌مدت

وی با بیان اینکه طی چهار ماهه اخیر و در پی بارش‌های بالاتر از حد طبیعی در مناطقی از غرب کشور، بخش‌هایی از استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ترسالی بسیاری شدید را تجربه کرده‌اند، افزود: براساس همین شاخص کوتاه مدت، درمقابل مناطقی از اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از خراسان رضوی و سمنان و منطقه کوچکی از استان مازندران با خشکسالی‌های ضعیف تا شدید مواجه بوده‌اند.

 

عمده مناطق کشور با خشکسالی‌های بلندمدت مواجه هستند

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بررسی شاخص بلندمدت خشکسالی نشان‌دهنده این است که عمده مناطق کشور با خشکسالی‌های خفیف تا بسیار شدید مواجه هستند، گفت: این نشان می‌دهد، شرایط خشکسالی بلندمدت و انباشته‌شده با وجود بارش‌ ماه‌های اخیر همچنان پابرجا است. لازم بذکر است که خشکسالی‌های بلندمدت و انباشته‌شده به هیچ‌وجه در کوتاه‌مدت و دفعتی و با بارش‌های کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، بنابراین رعایت راهکارهای مواجهه منطقی با پدیده خشکسالی و کمبود آب در کشور به طور دائمی ضرورت دارد.

 

9 درصد کل مساحت کشور از خشکسالی شدید رنج می‌برد

فاتح با اشاره به اینکه یکی از جنبه‌های پدیده خشکسالی، جنبه اقتصادی و اجتماعی آن است، گفت: در مرکز ملی خشکسالی مطالعات اولیه‌ای در مسیر پایش این جنبه از پدیده خشکسالی صورت گرفته که نتایج آن به طور ماهانه منتشر می‌شود. این مرکز مبادرت به اندازه‌گیری درصد مساحت و جمعیت تحت تاثیر طبقات مختلف خشکسالی هواشناسی می‌کند.

خشکسالی

وی با اشاره به نتایج بررسی مساحت و جمعیت تحت تاثیر طبقات مختلف خشکسالی بر مبنای شاخص SPEI هفت ساله منتهی به پایان دی ماه 94 گفت: 1.2 درصد مساحت کل کشور تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید و 9 درصد مساحت کشور دچار خشکسالی شدید است، همچنین 23.1 درصد مساحت کشور با خشکسالی متوسط و 25.5 درصد از مساحت کشور با خشکسالی خفیف مواجه است.

 

1.2 درصد مساحت کشور ترسالی شدید دارد

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: در مقابل طبق این شاخص 4 دهم درصد مساحت کشور ترسالی بسیار شدید و ‌1.2 درصد ترسالی شدید دارد، همچنین 2.4 درصد از مساحت کل کشور دارای ترسالی متوسط و 4.8 درصد از مساحت کشور با ترسالی خفیف مواجه است. و در نهایت و برمبنای این شاخص 32.4 درصد از مساحت کشور نیز در شرایط طبیعی خود قرار دارد.

 

8.8 درصد از جمعیت کشور تحت تاثیر خشکسالی شدید قرار دارند

در ادامه در مورد بررسی جمعیت تحت تاثیر خشکسالی اظهار کرد: بر اساس شاخص SPEI هفت ساله منتهی به پایان دی 94، 1.3 درصد از جمعیت کشور در مناطقی زندگی می‌کنند که با خشکسالی بسیار شدید همراه است، و 8.8 درصد از جمعیت کشور درمناطقی با خشکسالی شدید ساکن هستند، ‌همچنین 23.3 درصد از شهروندان ایرانی تحت تاثیر خشکسالی متوسط و 25.3 درصد از ساکنین کشور در مناطقی با خشکسالی خفیف به سر می‌برند.

وی افزود: در مقابل، 4 دهم درصد از جمعیت کشور در مناطقی با ترسالی بسیار شدید و یک درصد جمعیت کشور تحت تاتیر ترسالی شدید هستند و 1.4 درصد جمعیت کل کشور در مناطقی با ترسالی متوسط و 3.8 از ایرانیان در مناطقی باترسالی خفیف ساکن هستند، همچنین براساس این شاخص، 34.7 درصد از جمعیت کشور در مناطقی با شرایط طبیعی سکونت دارند.

خشکسالی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا