نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروژه جهانی بزرگراه فضایی اطلاعات اجرایی شد

محققان Airbus Group SE در نظر دارند تا ایده جابجایی اطلاعات آن هم با سرعت بالا در فضا را در قالب یک شبکه جهانی و با بهره گیری از فناوی لیزری را به مرحله اجرایی درآورند تا بدین ترتیب انتقال و توزیع تصاویر و داده ها از ماهواره ها و حتی پهپادها فراهم شود.در همین راستا یک فروند راکت پروتون روز گذشته درحالی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد که ماهواره ارتباطاتی – اطلاعاتی Eutelsat ۹B را نیز به همراه خود به مدار زمین برد.

این ماهواره بر فضا در اروپا مستقر می شود تا به انتشار ویدئوها و سیگنالها بپردازد. اما این ماهواره سیستم ارتباطات لیزری ۵۰ کیلوگرمی را نیز همراه خود دارد.

شرکت ایرباس که سرمایه گذار و اجراکننده این پروژه بوده امیدوار است با بهره گیری از این سیستم لیزری جدید به چشم انداز تعریف شده اش یعنی انتقال بسیار سریع اطلاعات در فضا دست یابد.این گام جدید بخش کلیدی سیستم تقویت داده های اروپا موسوم به EDRS محسوب می شود که طی آن ایرباس تلاش می کند تا بزرگراه فضایی اطلاعات را در سراسر جهان توسعه دهد.

به گزارش مهر، به طور کلی ماهواره هایی که در مدار پایین زمین مستقر هستند هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می چرخند و تنها زمانی می توانند اطلاعاتشان را به ایستگاه زمینی از پیش تعیین شده مخابره کنند که بر فراز آن قرار داشته باشند  که معمولا این کار در یک بازه زمانی محدود ۱۰ دقیقه ای انجام می شود. اما اکنون می توان از فناوری انتقال داده لیزری با این محدودیتها خداحافظی کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل