نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف قابلیت چهره خوانی در سگ ها

بنا بر تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه هلسینکی (Helsinki) در فنلاند انجام شده است، چهره خوانی سگ ها بسیار شبیه به انسان ها است. آنها قبل از تصمیم گیری برای نشان دادن واکنش ابتدا منبع حالتی تهدید کننده را در نظر گرفته و سپس واکنش نشان می دهند.

سگ ها اگر از جانب سگ دیگری تهدید شوند ارتباط چشمی طولانی مدت تری با یکدیگر خواهند داشت. این در حالی است که اگر از جانب یک انسان مورد تهدید قرار گیرند، نگاه خود را از آنها می دزدند و به دور دست نگاه می کنند.`

محققان در این باره بیان کردند که سگ ها به چهره های تهدید کننده توجه بسیار زیادی نشان می دهند. احتمالا به این دلیل که توانایی شناسایی و دوری از تهدید ها موجب بقای آنها در فرایند تکاملشان شده است. با این حال، آنها به حالات تهدید کننده پاسخ های متفاوتی نشان می دهند و پاسخ آنها نیز بسته به این است که تهدید یاد شده از جانب یک انسان یا یک سگ است.

سگ ها اگر از جانب سگ دیگری تهدید شوند ارتباط چشمی طولانی مدت تری با یکدیگر خواهند داشت. این در حالی است که اگر از جانب یک انسان مورد تهدید قرار گیرند، نگاه خود را از آنها می دزدند و به دور دست نگاه می کنند.

سانی سمپی یکی از محققان این تحقیق در این باره بیان کرد که: «استراتژی رفتار تحملی سگ ها در برابر انسان ها ممکن است نتیجه را توضیح دهد. اهلی شدن ممکن است سگ ها را به حساسیتی مجهز کرده باشد که به شناسایی سیگنال های تهدید کننده از جانب انسان ها و بروز سیگنال های مسالمت آمیز نسبت به این تهدید ها منجر کرده باشد.»

در این تحقیق، محققان با استفاده از سیستم ردیاب نگاه چشم به تشخیص چگونگی نگاه کردن 31 سگ از نژاد های مختلف به حالات چهره سگ ها و دیگر انسان ها پرداختند.

سگ ها در این تحقیق ابتدا به چشمان نگاه می کردند. این طرز نگاه کردن به چشم ها بیش تر از نگاه به بینی با دهان طول می کشید. حالات چهره خاص تهدید کننده انسان ها یا سگ ها توجه آنها را به خود جلب می کرد اما سگ های یاد شده برای ارزیابی حالات چهره از کل صورت استفاده می کردند. بنا بر گفته محققان این تحقیق، پژوهش یاد شده از نخستین شواهدی درباره نگاه مرتبط با احساسات در یک حیوان است.

منبع: healthday

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل