حفاظت از خاک با مدیریت چرای گله‌ ها

به تازگی موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی باسک به نام نیکر تکنالیا (Neiker-Tecnalia) در همکاری با موسسه زیرساخت ها و تکنیک های کشاورزی ناوارس به نام اینتیا (INTIA) به روش های جدید هدفمند و بازسازی شده ای برای چرای دام ها در مراتع دست یافته اند. این روش مدیریت مراتع اساسا شامل چرا در منطقه ای خاص از زمین با استفاده از یک تقویم از پیش تعیین شده است که با شرایط متغیر سالانه سازگار است.

زمانی که این شیوه احیا کننده در مراتعی خاص به کار گرفته شدند، کود های شیمیایی در این مناطق از میان رفته، مصرف خوراک اگلومره به میزان 4 درصد کاهش داشته و زمان چرا به میزان 7 درصد افزایش داشته است.

در این روش می توان از خاک به نحو قابل توجهی حفاظت کرده و کربن انتشار یافته در هر لیتر شیر تولید شده از دام ها را به میزان 10 درصد کاهش داد که همین امر نیز برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی کره زمین بسیار مناسب است.

بهبود سلامت خاک در نتیجه آن چرای هدفمند را تا حدی زیادی می توان معلول استراحت طولانی مدت قطعه ای از زمین دانست. در این روش درصد خاک های بدون پوشش کاهش یافته در عین حال میزان نفوذ پذیری خاک افزایش پیدا می کند و شمار کرم های خاکی نیز بیش تر می شود. همین امر به اکسیژنه شدن خاک و بارورتر شدن آن کمک شایانی می کند. علاوه بر این، در تحلیل های مربوط به این روش نیز مشاهده شده است که میزان ریشه های موجود در خاک و جانوران موجود در آن افزایش یافته است.

کارشناسان در طول مدت زمان انجام این پروژه شاهد افزایش رشد 14 درصدی علوفه در خاک های مورد بررسی بوده اند. تولید این علوفه اضافی به منزله کاهش نیاز خرید برای علوفه بوده و اثر بخشی فنی و اقتصادی این روش از مدیریت مراتع را برجسته می سازد. البته، اندازه و ترکیبات شیر تولید شده توسط دام ها و به خصوص گوسفندان به کار گرفته شده در این روش یکسان بوده و شرایط بدنی و وزن آنها نیز تغییری نکرده است.

علاوه بر این، زمانی که این شیوه احیا کننده در مراتعی خاص به کار گرفته شدند، کود های شیمیایی در این مناطق از میان رفته، مصرف خوراک اگلومره به میزان 4 درصد کاهش داشته و زمان چرا به میزان 7 درصد افزایش داشته است. این داده ها نشان دهنده کاهش 10 درصدی انتشار کربن در هر لیتر شیر تولیدی است.

 

منبع: Cordis.europa

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا