نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

محققان ایرانی نانو کامپوزیت الکترومغناطیسی منطبق با اصول شیمی سبز ساختند

 مسعود صلواتی نیاسری از مجریان این طرح گفت: کامپوزیت های مغناطیسی- الکتریکی ترکیباتی با کاربردهای متعدد در صنایع مختلف از جمله ابزارهای ذخیره اطلاعات، دستگاه های کنترل رزونانس مغناطیسی میدان الکتریکی، دستگاه های تبدیل انرژی مغناطیسی به الکترونوری هستند.
وی بیان کرد: همین کاربردهای وسیع باعث شده است که امروزه توجه دانشمندان زیادی به این ترکیبات معطوف شود، ویژگی برجسته این دسته از مواد بروز همزمان خواص مغناطیسی و الکتریکی در آن ها است.
صلواتی نیاسری، هدف از این پژوهش را تهیه نانوکامپوزیتی از خانواده کامپوزیت های مغناطیسی-الکتریکی از جنس PbTiO3/PbFe12O19 بیان کرده است.
وی ادامه داد: برای ساخت نانوکامپوزیت مورد نظر از روش سل-ژل خوداحتراقی، که روشی ساده، سریع و مقرون به صرفه است و افزون بر آن راندمان بالایی نیز دارد، استفاده شده است.
وی گفت: در این طرح از مالتوز (مواد قندی حاصل از جوانه جو) که یک ماده طبیعی و بی ضرر است، به عنوان عامل کاهنده در فرایند ساخت استفاده شده است که عامل مهمی در راستای کاربرد اصول شیمی سبز در سنتز مواد و کاهش آلودگی های محیط زیست به شمار می رود.
وی اظهارکرد: همچنین به کار بردن نمک های نیتراتی به عنوان پیش ماده، دلیل دیگری در کاهش هزینه های مصرفی و مقرون به صرفه بودن ساخت نمونه ها بوده است.
به گفته این محقق، خواص و ویژگی های مختلف نانوکامپوزیت های صفحه ای شکل سنتز شده از جمله ساختار، خلوص محصول و خاصیت مغناطیسی آنها به کمک روش های مختلف از جمله XRD، SEM، TEM و EDS مورد بررسی قرار گرفته است. 
وی گفت: نتایج این بررسی ها حاکی از بهبود ساختار نانوصفحات ایجاد شده و خواص مغناطیسی این نانوکامپوزیت بوده است، در واقع ترکیب نهایی یک نانوکامپوزیت سوپرپارامغناطیس است.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،نتایج این طرح در مجله Composites Part B: Engineering به چاپ رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل