نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سامانه های دارو رسان ضددرد به صورت خوراکی تولید می شود

دکتر حمید موبدی روز یکشنبه در مراسم راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی پچ های ضد درد که با حضور وزیر علوم در محل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار شد، اظهار داشت: تولید این پچ ها از سال 91 در قالب یک طرح کلان ملی و با حمایت 11 میلیارد ریالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد و خوشبختانه امروز در موعد مقرر شاهد ورود آن به مرحله تولید نیمه صنعتی هستیم.
به گفته وی، تاکنون 10 نوع داروی تولید شده در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران وارد بازار مصرف شده و نج خط تولیدی در این زمینه راه اندازی شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی به بازار 30 میلیارد دلاری پچ های پوستی در دنیا اشاره کرد و گفت: تولید این پچ ها در ایران می تواند بین هزار تا هزار و 500 میلیارد ریال، فروش داخلی داشته باشد.
وی ادامه داد: اکنون بیش از 25 درصد بازار دارویی دنیا به لحاظ قیمت و ارزش، دراختیار سامانه های نوین دارورسان است و به لحاظ حجم نیز پنج درصد بازار دارویی دنیا متعلق به این سامانه هاست و کشورهای صاحب این فناوری، انگشت شمار هستند که همین امر نشان می دهد ما در جای درستی سرمایه گذاری کرده ایم.
موبدی درباره مزایای سامانه های دارورسان پوستی توضیح داد: برخی از این سامانه ها در قالب پچ (چسب) استفاده می شود که ورود کبدی ندارند بنابراین عوارض کبدی و گوارشی ایجاد نمی کنند و تاثیر آنها در تسکین درد بسیار قوی و موثر است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک اتاق تمیز به وسعت 200 متر مربع برای تولید پچ های ضد درد در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایجاد شده است که 100 متر مربع دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.
رئیس گروه سامانه های نوین دارو رسانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی یادآور شد: برخی از سامانه های ما نیز به صورت زخم پوش تولید شده که برای التیام زخم های ناشی از سوختگی یا مبتلایان به زخم های دیابتی مورد استفاده است.
وی تولید سامانه های دارو رسان به شکل فیلم های خوراکی را از برنامه های در دست اقدام پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برشمرد و گفت: این فیلم ها در ابعادی تهیه شده که به راحتی در دهان فرد قرار گیرد و داروی آن جذب بدن شود البته بلعیدن آنها نیز مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.
به گفته موبدی، این فیلم های دارویی خوراکی برای کودکان و افراد سالمند کاربرد بیشتری دارد.
خط تولید نیمه صنعتی پچ های ضد درد 'کتوپروفن'، 'دیکلوفناک'، 'فنتالین' و 'بوپرنورفین' که برای کاهش دردهای عضلانی و التهاب مفاصل و دردهای شدید بیماران سرطانی به کار می روند، با حضور محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شد.
این پچ ها (چسب ها) برای کاهش و التیام درد روی مفاصل چسبانده می شوند و مدت زمان مصرف آن ها از 24 ساعت تا سه روز و نیم است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل