نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فعالیت های پژوهشی باید در قالب پروژه های کلان و چندوجهی تعریف شود

 دکتر محمد فرهادی روز یکشنبه در مراسم راه اندازی خط تولید نیمه صنعتی پچ های ضددرد در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی گفت: امروزه فعالیت های تحقیقاتی، کمتر به صورت فردی انجام می شود و پژوهش ها باید به شکل تیمی و پروژه های کلان و بزرگ مطرح شده و پروژه های کوچکتر از دل آنها استخراج شود.
وی برقراری ارتباط منسجم میان دانشگاه ها و پژوهشگاه را یک اصل اساسی و مورد تاکید در وزارت علوم دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم میان پژوهشگاه ها و دانشگاه ها به ویژه آنها که دوره های تحصیلات تکمیلی دارند، فاصله و جدایی بیافتد و این یک اصل پذیرفته شده در دنیا است به طوری که در جایی مانند مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، 80 درصد ارتباطات آنها با مراکز دانشگاهی است.
فرهادی در عین حال به فعالان مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور توصیه کرد که ماموریت گرا و کارآفرین باشند و علاوه بر حرکت در مرزهای دانش، در مسیر رفع نیازهای کشور گام بردارند.
وی ضمن گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات و دستاوردهای بزرگ امروز در مراکز دانشگاهی و پژوهشی را نتیجه و حاصل برنامه ریزی های دوران آغازین انقلاب اسلامی دانست.
وزیر علوم یادآور شد: در سال های آغازین دهه 60، برنامه ریزی جدی در زمینه های مهندسی زیست فناوری، شیمی، هوافضا، پلیمر، لیزر و مهندسی ژنتیک مورد تاکید مسئولان آموزش عالی قرار گرفت که خوشبختانه امروز در این علوم پیشرفت زیادی کرده ایم و در دنیا جایگاه خوبی داریم.
وی به کاربرد فناوری های نوین در علوم و جنبه های مختلف زندگی بشر امروزی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال علم پزشکی از شیوه های بیولوژیک فاصله گرفته و به پزشکی مدرن تبدیل شده و با پیشرفت مهندسی پزشکی، بیمارستان های ما به محل تعویض اندام و قطعات و ارگان های بدن تبدیل شده اند.
فرهادی، وجود ذخایر فراوان هیدروکربن و نفت و گاز را ظرفیت مناسبی برای فعالیت و پیشرفت در حوزه های پلیمر و پتروشیمی توصیف کرد و گفت: این حوزه ها می توانند درآمدزایی و ارزش افزوده بالایی برای کشور داشته باشند به شرط این که از مدیریت اساسی و توجه لازم برخوردار باشند.
در این مراسم، خط تولید نیمه صنعتی چهار نوع چسب دارویی ضد درد با نام های فنتانیل،دیکلوفناک، کتو پروفن و بوپرو نورفین برای اولین بار در کشور راه اندازی شد.
این چسب ها در کاهش دردهای عضلانی و مفصلی و همچنین التیام دردهای شدید ناشی از بیماری های سرطانی یا دردهای بعد از اعمال جراحی کاربرد دارند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل