قرار گرفتن ایران روی کمربند انرژی گرمایی زمین

دکتر صمد فتوحی در گفت‌و‌گو با ایسنا ، افزود: تحولات جهانی در زمینه توجه به حفظ محیط زیست و فناپذیر بودن منابع فسیلی، گرایش به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را سرعت بخشیده و روز به روز توجه بیشتری را به خود معطوف می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: عواملی همچون کاهش طول عمر منابع انرژی فسیلی در کنار عواملی همچون افزایش جمعیت و رشد اقتصادی، افزایش آلودگی هوا و محیط زیست لزوم استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را با توجه به توجیه اقتصادی آنها ضروری می‌سازد.

به گفته فتوحی، ایران یکی از کشورهایی است که بر روی کمربند انرژی گرمایی زمین واقع شده و دارای پتانسیل بالایی از این لحاظ است.

وی بیان کرد: ایران با داشتن منابع بسیار قوی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، مستعد به کارگیری و بهینه این گونه انرژی‌ها بوده و در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های انرژی کشور، بایستی جایگاه ویژه‌ای را برای آن اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش انرژی‌های فسیلی و نیاز روزافزون به انرژی باعث استفاده از انرژی‌های نو همچون باد، آب، بیوگاز و زمین گرمایی که از منابع پاک هستند شده است و عدم آلودگی هوای این انرژی‌ها کارشناسان محیط زیست و برنامه ریزان شهری را به استفاده بیش از پیش آن ترغیب کرده است.