نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تصفیه سریع و ارزان پساب‌های صنعتی از فلزات سنگین با بیوفیلتر

دکتر مجید مقبلی مجری طرح و استادیار واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات کشور در زمینه پساب‌های صنعتی و آب‌های حاوی فلزات سنگین افزود: پساب اکثر کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی دارای فلزات سنگین و سایر عوامل آلوده کننده محیط زیست است که به دلیل هزینه بالای تصفیه، اقدام به جداسازی مواد آلاینده از پساب نمی‌شود.

وی ادامه داد: از این رو این واحدها با دور زدن قوانین زیست محیطی اقدام به رهاسازی پساب در محیط زیست می‌کنند و بر این اساس، به منظور حذف آلاینده‌ها از محیط زیست مطالعاتی را در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد انجام دادیم.

مقبلی، با تاکید بر این که در این مطالعات با استفاده از میکروارگانیزم‌ها اقدام به تصفیه پساب کردیم، خاطرنشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی بیوفیلتری را تولید کردیم که بر روی آن باکتری‌های خاصی تثبیت شده است که پساب با عبور از این باکتری‌ها تصفیه می‌شود؛ تا حدی که رها سازی آن ضرری به محیط زیست وارد نمی‌کند.

مجری طرح، حذف هزینه‌های نگهداری این بیوفیلتر و قیمت مناسب نصب را از مزایای آن ذکر کرد و یادآور شد: تاکنون در زمینه بیوفیلتر برای تصفیه هوا در دنیا مطالعاتی انجام شده، ولی برای تصفیه پساب مطالعات کمتری صورت گرفته است.

وی با بیان این که بیوفیلتر جاذب جیوه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به ثبت رسیده است، ادامه داد: در ادامه این دستاورد، بر روی تصفیه انواع فلزات سنگین و سیانور مطالعه و ثابت کردیم که با استفاده از این بیو فیلترها تا چند هزار برابر استانداردهای موجود می‌توانیم تنها با یک مرحله و در مدت تنها دو ساعت پساب را فاقد فلزات سنگین و یا در حد استانداردهای زیست محیطی کنیم.

 

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، به میکرو ارگانیزم‌های استفاده شده در این بیوفیلتر اشاره کرد و اظهار داشت: کلیه میکروارگانیزم‌هایی که برای این فیلتر استفاده شده، باکتری‌هایی جداسازی شده از محیط‌هایی هستند که در آنها فلزات سنگینی وجود دارد و ما بدون اعمال تغییراتی، این باکتری‌ها را در این فیلتر تثبیت کردیم.

وی با تاکید بر این که این باکتری‌ها عوامل بیماری‌زا نیستند و قدرت ماندگاری آنها زیاد است، خاطرنشان کرد: در این مطالعات چهار سویه جدید باکتری را نیز شناسایی و در بانک ژن جهانی ثبت کردیم.

مقبلی، روش تثبیت میکروارگانیزم‌ها بر روی این بیوفیلتر را یک روش ابداعی دانست و گفت: در حال حاضر روش‌های تثبیت چون ایموبیلایزر وجود دارد؛ ولی هزینه تثبیت میکروارگانیزم‌ها با استفاده از این روش‌ها گران است و اقتصادی نیست؛ بنابراین در این پروژه از یک بستر و روش ساده استفاده شده است.

به گفته وی ماندگاری میکروارگانیزم‌ها بر روی این بیوفیلتر یک سال است و بر اثر عبور آب از روی آن، میکرو ارگانیزم‌ها شسته نخواهند شد.

این محقق نگهداری این بیوفیلتر را ساده دانست و یادآور شد: در مدت یک سال میکرو ارگانیزم‌ها در داخل بستر رشد و تکثیر می‌شوند و پس از گذشت یک سال و یا هربار که کیفیت تصفیه کاهش می‌یابد، با کمترین هزینه بستر میکروارگانیزم جدید جایگزین بستر قبلی می‌شود.

عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد، جمعیت این میکروارگانیزم‌های به کار رفته بر روی بیوفیلتر را حدود 10 به توان 3 باکتری در هر سانتیمتر مربع اعلام کرد و افزود: نصب این بیوفیلترها نیز بسیار ساده است. معمولا پساب واحدهای صنعتی در حوضچه‌هایی وارد می‌شوند . برای تصفیه، پمپی بر سر مسیر ورود پساب به حوضچه نصب ‌کردیم تا ذرات بزرگتر را از پساب جداسازی کند و این پمپ پساب صاف شده را وارد بیو فیلتر می‌کند.

وی یادآور شد: آب خارج شده از این فیلتر هم می‌تواند در فرآیندهای صنعتی مجددا استفاده شود و می‌توان در بخش کشاورزی از آن بهره برد.مقبلی، تاکید کرد: این بیوفیلتر قادر به جداسازی کلیه فلزات سنگین، نیکل، کروم، سرب، جیوه و آرسنیک است ضمن آن که بیو فیلترهایی برای جداسازی نیترات و نیترید و سیانور عرضه شده است.این محقق بازاریابی مناسب را از جمله چالش های این پروژه برشمرد و در عین حال گفت: تولید این بیوفیلتر نیاز به هزینه‌های بالایی ندارد.

دکتر مجید مقبلی، دانش‌آموخته کارشناسی از دانشگاه تبریز و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران بوده و دکتری خود را در رشته میکروبیولوژی از واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد دریافت کرده است.

 

وی در زمینه میکروبیولوژی و مهندسی ژنتیک مشغول به فعالیت تحقیقاتی است و مدتی در انستیتو پاستور مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر با راه اندازی یک آزمایشگاه تحقیقاتی در کنار تدریس در واحد علوم تحقیقات، اقدام به انجام تحقیقات خود در این آزمایشگاه کرده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل