تعیین شماره چشم آسان میشود

محدیث چمن آرا ، یکی از مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: تریال فریم های کلاسیک(عینک های آزمون) از شصت سال گذشته تغییرهای اساسی پیدا نکرده اند. اگرچه دیگر تجهیزها مانند فراپتر، اتورفرکتومتر برای تعیین شماره چشم در طول زمان اختراع شده اند اما به علت شباهت ظاهر فیزیکی تریال فریم به عینک از اهمیت آن کاسته نشده است.

وی افزود: عینک های آزمون کنونی به همراه 100 عدد عدسی در بازار عرضه می شوند. پزشکان باید برای انجام معاینه چشم و تعیین شماره افراد بنابر تشخیص خودشان از این 100 عدسی استفاده می کنند؛ عدسی ها روی فریم قرار می گیرند و شماره چشم افراد بر اساس این عدسی ها تعیین می شود.

وی اظهار کرد: در این طرح با  استفاده از تکنولوژی پیشرفته و منحصر به فرد به جای 100 عدسی 2 عدسی مخصوص استفاده شده و تریال فریم به یک دستگاه کامل رفرکتومتر(تعیین کننده شماره چشم) تبدیل شده است؛ با حذف جعبه عدسی و رتینسکوپ با صرف حداقل دو دقیقه، امکان تعیین نمره چشم فراهم شده است و همه افراد با کمترین تخصص نیز می توانند شماره چشم  خودشان را تعیین کنند.

به کمک این دستگاه شماره چشم به صورت دقیق تر تعیین می شود و نیازی به جا به جایی مداوم عدسی ها درون تریال فریم نیست.

وی بیان کرد: در این دستگاه همه عدسی های موجود در جعبه لنز در دو عدسی مثبت و منفی با تراشی خاص خلاصه شده اند که روی یکدگیر قرار می گیرند و به این ترتیب شماره چشم فرد با دقت بالا تشخیص داده می شود. ثانیا یک عدسی سوم نیز برای تشخیص آستیگماتیسم بین دو عدسی دیگر قرار می گیرد. با چرخاندن پیچ تعبیه شده در روی دسته فریم و حرکت دو عدسی نسبت به هم قدرت عدسی تغییر کرده و افراد دچار عیب های دوربینی و نزدیک بینی مورد معاینه قرار می گیرند. همچنین با حرکت عدسی سوم و تغییر قدرت آن، بیماران دارای مشکل آستیگماتیسم را معاینه و به دید مطلوب می رسانند. پس از انجام این معاینه ها عینک به بیمار تجویز می شود.

وی درباره مزایای این طرح گفت: به کمک این دستگاه شماره چشم به صورت دقیق تر تعیین می شود. نیازی به جا به جایی مداوم عدسی ها درون تریال فریم نیست. همچنین برای انجام معاینه نیازی به حمل جعبه لنز و متعلق های آن نیست. معاینه نیز به صورت ترکیبی از سابجکتیو و آبجکتیو انجام می‌شود. وزن این محصول بسیار کاهش یافته است و نیاز کشور را به واردات محصول های مشابه خارجی از بین می برد.

گفتنی است این طرح توسط محدیث چمن آرا و  رامین یزدان پرست انجام شده و تاییده اش را از دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرفته است و نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و قرار است این طرح به زودی در کلینیک ها و مراکز بینائی سنجی اجرایی شوند.

 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا