نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیگارهای الکترونیکی باید ممنوع شوند

بحث بر سر ایمنی و مناسب بودن سیگارهای الکترونیکی در سال های گذشته به یکی از مهمترین موضوعات مجامع پزشکی تبدیل شده بود و نظرات متفاوت و گاه متضادی در این زمینه ارائه شده است. این موضوع باعث شد تا گروهی از پژوهشگران آمریکائی تحقیقات جدیدی را در این رابطه انجام دهند. این تحقیقات نشان می دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش باکتری های قوی و تعدیل سیستم ایمنی بدن می شود.

بررسی ها نشان می دهد که دود سیگارهای الکترونیکی بی خطر نبوده و به طور مستقیم باعث از بین رفتن سلول های ریه می شود. دود روزانه سیگارهای الکترونیکی همچنین منجر به تغییرات محیط التهابی داخل مجراهای تنفسی بدن می شود.

در همین رابطه تیمی مشترک از محققان دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی سن دیه گو و مرکز بهداشت و درمان سن دیگو به بررسی تاثیرات مخرب سیگارهای الکترونیکی بر سلامت انسان پرداخته و طی گزارشی اعلام کردند : شواهد موجود نشان می دهد که دود سیگارهای الکترونیکی برای سلول های مسیر تنفسی انسان سمی هستند و سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده ، موجب التهاب شده و در عین حال به طور هم زمان باعث افزایش شدت فضای باکتریایی می شود.  

لورا . ای . کروتلی الکساندر از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در توضیح موارد فوق ، اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که دود سیگارهای الکترونیکی بی خطر نبوده و به طور مستقیم باعث از بین رفتن سلول های ریه می شود. دود روزانه سیگارهای الکترونیکی همچنین منجر به تغییرات محیط التهابی داخل مجراهای تنفسی بدن می شود. از سوی دیگر محققان در این مطالعات دریافتند  باکتری هایی که در معرض دود سیگارهای الکترونیکی قرار می گیرند در موش های مبتلا به ذات الریه بسیار خطرناک تر هستند.

در آزمایش های انجام شده توسط این تیم تحقیقاتی همه موش های آلوده به باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین جان سالم به در بردند. در عین حال 25 درصد از موش های آلوده به این باکتری که در معرض دود سیگارهای الکترونیکی قرار داشتند، جان خود را از دست داده اند.

نتایج بررسی های انجام شده بر سیگارهای تولید شده توسط هفت تولیدکننده متفاوت نشان می دهد که این یافته ها به یک فرمول خاص یا نام تجاری خاص محدود نشده و به طور عام در این محصولات وجود دارد. اعضای این تیم پژوهشی همچنین در مطالعات خود دریافتند که باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین که در معرض دود سیگارهای معمولی قرار می گیرد از باکتری هایی که در معرض دود سیگارهای الکترونیکی قرار دارند، مقاوم تر هستند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پزشکی مولکولی (Journal of Molecular Medicine) به چاپ رسیده و در دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل