نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مدیریت محیط برای کاهش ابتلا به سرطان

آلودگی ها محیطی از جمله دلایل اصلی بروز و گسترش انواع بیماری هاست که بسیاری از این آلودگی ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در ابتلا به بیماری سرطان نقش دارند. هرچند دلایل به وجود آمدن سرطان هنوز ناشناخته است اما تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که داشتن زندگی سالم، تغذیه مناسب و نیز زندگی در محیط پاک، شانس ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش می دهد.  

رسول خضری؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: سرطان مانند بیماری های واگیردار به سرعت شیوع پیدا نمی کند اما به هرحال روند رو به رشدی داشته است و این موضوع نه تنها در کشور ما که در تمام دنیا مطرح است. در سال 2006 در آمریکا گفته شده که اگر وضعیت تولید غذا و مصرف کود و سموم به همین ترتیب ادامه پیدا کند، احتمال دارد تا سال 2025 از هر دو نفر، یک نفر به نوعی از انواع بدخیم سرطان مبتلا شود. حالا این حرف چقدر صحیح است یا نه، بحث دیگری است اما نشان می دهد که در دنیا هم نسبت به سرطان دغدغه وجود دارد.

وی افزود: یکی از دلایل بسیار مهم سرطان مصرف مواد غذایی است که در اختیار داریم و آن هم به دلیل باقی مانده کود و سموم کشاورزی در این مواد است. آلودگی هوا هم از دیگر دلایل بروز و شیوع سرطان است. در کنار اینها، عدم تحرک کافی نیز در شکل گیری خیلی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی و حتی سرطان نقش دارد. چون فعالیت های ورزشی و داشتن تحرک باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و این سیستم ایمنی در وجود ما فعل و انفعالاتی را کنترل می کند. اگر یک روز در میان حدود 30 دقیقه ورزش کنیم جلوی خیلی از بیماری ها گرفته می شود.

خضری در ادامه تصریح کرد: بعضی از بیماری ها مولتی فاکتوریال هستند و سرطان ها از این جمله اند. یعنی یک فاکتور واحد در بروز این بیماری ها نقش ندارد. ما باید ببینیم سهم فاکتورهای متعددی که در این زمینه نقش دارند، چقدر است؟ به نظر من بحث آلودگی هوا، سلامت مواد غذایی، کم تحرکی و نیز مسایل ژنتیکی می تواند در بروز سرطان موثر باشد. کمااینکه مصرف سیگار از عوامل شناخته شده است. حتی این شائبه که امواج پارازیت می تواند باعث سرطان شود هم همیشه مطرح بوده است. البته شاید عوامل ناشناخته دیگری هم در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند اما موارد اصلی همین ها هستند.

به نظر من بحث آلودگی هوا، سلامت مواد غذایی، کم تحرکی و نیز مسایل ژنتیکی می تواند در بروز سرطان موثر باشد.

خضری خاطرنشان کرد: اگر بخواهم یک تقسیم بندی اجمالی در خصوص بیماری ها بکنم باید بگویم 25 درصد بیماری ها جنبه ویروسی دارند که حتی بعضی از آنها می توانند موجب سرطان به ویژه در خانم ها شوند. اما حدود 65 درصد بیماری ها به شرایط محیطی و اجتماعی باز می گردد. 10 درصد دیگر هم جنبه ژنتیکی دارند. خب ژن را که نمی توانیم تغییر دهیم اما مدیریت محیط که دست خودمان است. قطعا در این خصوص ما از برنامه استاندارد جهانی خیلی عقب هستیم. چراکه خودروها، سوخت و حتی مدیریت شهری ما استاندارد نیست. انتظار داشتیم تا پایان برنامه 400 کیلومتر مترو داشته باشیم اما الان فکر می کنم بیش از 200 کیلومتر نباشد. کیفیت سوخت بقیه ناوگان حمل و نقل عمومی هم چندان بالا نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: یکی از مسایل بسیار مهم هم بحث ریزگردهاست. با توجه به سدزدن ترکیه روی دجله و فرات و تبعات بعد از جنگ، تولید ریزگرد در قسمت هایی از سوریه، اردن، عراق و عربستان باعث آلودگی تنفسی در بیش از بیست استان کشور ما شده است که می تواند در بروز بسیاری از بیماری ها موثر باشد.   

گفت‌وگو از: سیداحمد طبایی 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل